Direktlänk till inlägg 11 augusti 2010

Ny anime: Angel Beats!

Av Tomas Engström - 11 augusti 2010 22:55


Ja då var det dags för nästa anime då! Angel Beats! heter denna och jag påbörjade den faktiskt redan igår kväll, kort efter att ha avslutat "Welcome to the NHK" (se gårdagens inlägg).
      
Den här handlar om Otonashi som vaknar upp på skolgården i vad som ser ut att vara den normala värld som vi lever i, men snabbt visar sig vara raka motsatsen - nämligen efterlivet. Han får förklarat för sig av en skolflicka vid namn Yuri att han, liksom henne och många därtill, har dött och att detta är den värld som man återuppstår i innan ens existens försvinner fullkomligt och man (enligt religionen då) återföds på nytt. Yuri vägrar dock att acceptera detta öde som påtvingats av Gud och har därför tillsammans med ett gäng andra ungdomar skapat en slags motståndsrörelse som slåss mot en till synes helt vanlig tjej vilken man har döpt till Angel, men som är någon slags allsmäktig varelse och är den som - åtminstone enligt Yuri - gör så att de människor som uppstår här i världen så småningom "går vidare".
Humoristisk serie, skrattade till högt tre gånger under det första avsnittet och fick ytterligare ett par anfall nu när jag satt och såg avsnitt #4 :) Hyfsat intressant än så länge, väldigt kort också med sina 13 avsnitt så om bara ett par dagar kommer jag att kunna komma med ett utlåtande om serien.
Den här handlar om Otonashi som vaknar upp på skolgården i vad som ser ut att vara den normala värld som vi lever i, men snabbt visar sig vara raka motsatsen - nämligen efterlivet. Han får förklarat för sig av en skolflicka vid namn Yuri att han, liksom henne och många därtill, har dött och att detta är den värld som man återuppstår i innan ens existens försvinner fullkomligt och man (enligt religionen då) återföds på nytt. Yuri vägrar dock att acceptera detta öde som påtvingats av Gud och har därför tillsammans med ett gäng andra ungdomar skapat en slags motståndsrörelse som slåss mot en till synes helt vanlig tjej vilken man har döpt till Angel, men som är någon slags allsmäktig varelse och är den som - åtminstone enligt Yuri - gör så att de människor som uppstår här i världen så småningom "går vidare".

Humoristisk serie, skrattade till högt tre gånger under det första avsnittet och fick ytterligare ett par anfall nu när jag satt och såg avsnitt #4 :) Hyfsat intressant än så länge (framförallt underhållande), väldigt kort också med sina 13 avsnitt så om bara ett par dagar kommer jag att kunna komma med ett utlåtande om serien.

 
 
Ingen bild

mariamosh

17 augusti 2010 10:02

Mkt fin affisch till serien ^^

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards