Alla inlägg under maj 2011

Av Tomas Engström - 20 maj 2011 23:14

17 år och utbildad om att Tokyo är den enda staden som fortfarande existerar efter kriget med den blåblodiga rasen Mu som kom från en annan dimension och lade världen i total förödelse år 2012. Detta är den tro och det liv som gymnasieeleven Ayato Kamina lever 2015, fram till den dag när han helt plötsligt i tunnelbanan är på väg att bli bortförd av (klassiska) svartklädda, solglasögonbärande män då en kvinna dyker upp som slår ned männen och introducerar sig själv som Haruka – medlem i organisationen TERRA och med information som vänder upp och ned på hela Ayatos liv; att Tokyo bara är en lögn, förseglad från omvärlden i en bubbla där tiden passerar långsammare och att det nu egentligen är år 2025 samt att han själv spelar en viktig roll för mänsklighetens framtid...


 


Denna intrig och det enormt höga snittbetyget hos ANN är vad som fick mig att bli intresserad av RahXephon i första taget, men tyvärr kan jag såhär de 26 avsnitten senare inte säga att jag förstår mig på vad som ska vara så bra med serien.

Det började ganska segt med Ayato som är något av en gnällspik som vägrar slåss även om det nu är för mänsklighetens överlevnad, för att sedan göra en tvärvändning i sitt sätt att tänka och då blev serien också mer intressant – med en hel del intriger och lögner som fortfarande väntar på att komma upp till ytan och mycket spel mellan de många huvudkaraktärerna. Men så återkommer segheten drygt halvvägs in i serien när händelserna börjar kännas dels lite förvirrande och dels oerhört märkliga... Resultatet blir att jag dels har svårt för att greppa historien men framförallt också känna någonting för karaktärerna och deras personligheter samt förhållanden till varandra.


In i det sista kändes RahXephon som ett frågetecken som jag ville räta ut till ett utropstecken, men inte lyckades förstå mig på ens i det sista avsnittet. Det hela gick faktiskt så pass långt att jag i några avsnitt under den sista tredjedelen av serien plockade fram fjärrkontrollen och snabbspolade förbi ett par scener – bara just så pass att det fortfarande gick att hänga med i undertexterna eftersom jag inte ville tappa tråden helt. Och det är ju verkligen inget positivt, då det ska till extremt mycket för att jag ska göra en sådan sak...


Dåligt var det inte, men heller inte bra – och ljusår från så fantastisk som många verkar tycka om man nu ska gå på såväl ANN:s som MAL:s snittbetyg. Men jag har också sett hur jag är långt ifrån ensam om min åsikt, för till och från bland alla recensioner där skribenten höjer serien till skyarna så dyker det upp både en och annan besviken själ.

Och här är alltså ytterligare en sådan.


AnimeNewsNetwork: Decent, didn’t lose my time.

MyAnimeList: Fine.

Av Tomas Engström - 10 maj 2011 23:31

 


Juuni Kokuki, eller The Twelve Kingdoms, berättar den långa historien om hur studenten Yoko Nakajima tillsammans med två av sina klasskamrater plötsligt blir bortförda från skolan till en helt annan värld av en man med långt, blont hår som bara dyker upp från ingenstans och hävdar hur Yoko är i fara och att hon måste följa med honom om hon värdesätter sitt eget liv.

Väl på plats i den främmande världen fortsätter förvirringen att råda då mannen (som heter Keiki) kan anta skepnaden av någonting som liknar en enhörning, börjar kalla Yoko för ”den rätta”, man blir anfallen av djurlika monster och när sällskapet dessutom mitt i allt tumult tappart bort Keiki, så upptäcker dem hur de människor som bor här inte talar japanska – men ändå lyckas just Yoko till skillnad från sina två kamrater förstå dem.

Svaren på frågorna vem, var, hur och varför får man reda på under de närmsta 13 avsnitten som tillsammans berättar en av seriens sex historier där två har just Yoko som huvudperson och fokuserar på hennes roll i världen, medan de övriga berättelserna fyller på med mer information kring världens historia.


Och vilken värld detta är sedan. Jag har nog aldrig tidigare varit med om maken till detaljer och eftertanke i en sådan här typ av serie där ungdomar slungas in i en slags parallellvärld. Intrigen i sig må ha varit fängslande och jag följde Yokos äventyr och öde med brinnande intresse, men det absolut bästa med Juuni Kokuki är verkligen all den lärdom och kunskap som man matas med om hur världen styrs samt är uppbyggd; hur kejsare och kejsarinnor väljs ut till att styra över vardera av de 12 kungadömena som existerar och hur olika alla dessa är. Jag satt verkligen som halvt i trans och fullkomligt frossade i all historia som förvisso till och från kunde bli lite väl mycket att ta in, men en härligt bekväm sak med denna serie är hur den till och från levererar en sammanfattning av vad man har fått se i varje enskild berättelse, så att man lättare kan bibehålla den röda tråden och bättre förstår allting i slutändan.


Jag sitter här och verkligen försöker att komma på hur jag med ord ska lyckas beskriva hur mäktig denna anime är, men det går bara inte så därför tänker jag helt enkelt lämna er här med betyget som jag sätter på såväl AnimeNewsNetwork som MyAnimeList: full pott, vilket passande nog betyder just exquisite beyond words hos ANN.

När man inte kan få nog av den värld som man har fått göra sig bekantskap med i en serie så råder det inget tvivel om saken – vad man har fått bevittna är helt enkelt ingenting annat än ett mästerverk.



Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards