Alla inlägg under april 2012

Av Tomas Engström - 18 april 2012 18:27

Tiger och Bunny kallas de två hjältarna Kotetsu Kaburagi samt Barnaby Brooks som tillsammans med en grupp andra människor arbetar för att bekämpa brottslighet i staden Sternbild, och deras medfödda superkrafter är verkligen ingenting som det hymlas om utan tvärtom existerar det rent utav en TV-show som heter ”Hero TV” där ett TV-team följer hjältarna när dem säsong efter säsong jagar lika mycket efter skurkar som de poäng dem tilldelas när de sätter dit någon eller lyckas frita gisslan med mera. Målet med detta är att marknadsföra sig som den största hjälten i staden och vinna folkets gunst – något som gynnar de stora företag som ligger bakom sponsringen av denna TV-show och alla ”äger” dem någon utav hjältarna som i och med sitt agerande och uppvisande i Hero TV ser till att hjälpa företagen att marknadsföra sig själva.


En av dessa hjältar är alltså Kotetsu Kaburagi, sedan länge tillbaka känd som ”Wild Tiger” och en riktig veteran bland sina kollegor. Tyvärr är detta inget som direkt gynnar Kotetsu som tvärtom börjar bli såväl kallad för avdankad som att själv känna av det, särskilt som han har lite svårt för att hänga med i poängtoppen – vilket naturligtvis inte gläder sponsorerna... Därför blir han nu tilldelad inte bara ett nytt företag och en ny image, utan även en partner i form av det nya, unga stjärnskottet Barnaby Brooks vilket inte riktigt faller vare sig Kotetsu eller Barnaby i smaken och en intern konflikt inom Hero TV är därför att vänta – särskilt när det visar sig vad Barnaby har för motiv med sitt brottsbekämpande...


 


Tiger & Bunny är en anime som jag har velat se under en längre period nu då deras namn (och bilder på radarparet) framkommit vid flertalet tillfällen när jag surfat runt på nätet den senaste tiden, vilket har att göra med hur serien såväl debuterade som avslutades förra året samt att det även har hunnit produceras en film med ytterligare en på gång nu till hösten.

Och jag kan förstå att man satsar så pass hårt på Tiger & Bunny då karaktärerna är rätt så charmiga och jag tycker att man håller en riktigt jämn och bra nivå på den humor som det givetvis florerar av – i synnerhet i form av ett nästan lite kärleksfullt gnabbande mellan de två protagonisterna, där Kotetsu är den som kommer på sin partners smeknamn ”Bunny” på grund av hur hans dräkt har ett par kaninliknande ”öron” och att Barnaby använder sig väldigt mycket utav sina ben med kontinuerliga hoppsparkar när han slåss.

Vad gäller de övriga hjältarna i serien är det bara någon enstaka av dem som man faktiskt får reda på lite mer om vem de är i privatlivet och kan skapa en liten relation till (i synnerhet ”Blue Rose” som är flickan som ligger ned på bilden här ovan) utan fokuset ligger istället på Kotetsu med sin dotter som han inte ens har berättat för vad han verkligen sysslar med som i stort sett aldrig befinner sig hemmavid, samt Barnaby med sitt lite tragiska förflutna.


Och det är ungefär en tredjedel in i serien, efter 7-8st avsnitt, som en någorlunda mörk historia börjar nystas upp ordentligt där man tidigare endast har fått ett par vaga hintar om vad det handlar om vilket har med Barnaby Brooks att göra; vem han är samt varifrån han helt plötsligt har kommit för att börja arbeta som superhjälte och den här historien tar skruv på riktigt drygt halvvägs in i serien när tvister börjar framkomma – sådant som jag helt enkelt inte ska gå in allt för mycket på eftersom jag inte vill spoliera någonting för någon, men det blev i alla fall någonting rätt så bra av det hela mot slutet och jag kände mig på det stora hela nöjd över såväl denna ”plot twist” som avslutet och serien på det stora hela. Jag hade verkligen fått Tiger & Bunny helt om bakfoten till en början när jag började kolla upp serien för ungefär ett halvår sedan och fick för mig att den handlade om någonting mera mecha-aktigt efter att ha sett de mekaniska dräkter som Kotetsu och Barnaby bär, men jag kunde alltså inte ha varit längre bort från sanningen då detta är en actionfylld komedi (eller snarare en lite komisk actionserie) som handlar om superhjältar.


Men ja, jag skulle alltså kunna rekommendera Tiger & Bunny som en sådan där lagom trevlig serie som man bör ha sett. Till en början kändes den inte riktigt sådan och jag hade svårt för att förstå vad folk tycker är så märkvärdigt med den med sitt ganska så höga snittbetyg hos ANN och MAL samt att producenterna rent utav tar fram inte bara en utan två långfilmer på så kort tid. Men såhär efteråt känner jag faktiskt att jag kan höja betygsribban ett snäpp och förklara Kotetsus och Barnabys hjälteäventyr lika underhållande som sevärda.


AnimeNewsNetwork: Very good, don’t miss it.

MyAnimeList: Very good.

Av Tomas Engström - 2 april 2012 22:17

Högstadieeleven Kouichi Sasakibara har just flyttat till en ny stad och därmed även en ny skola, där eleverna verkar något spända och uppför sig till och från en smula märkligt – nästan som om de vore rädda för någonting. Än märkligare är den tystlåtna, enögda flickan Mei som har någon slags mystisk aura runt sig som Kouichi inte kan låta bli att dras till, särskilt som hon verkar stå lite i centrum för hur de övriga eleverna i klassen beter sig men ändå är det som om hon inte ens existerar för dem då ingen pratar med henne eller ens tittar åt flickans håll.

Det står snart tydligt för Kouichi att hans försök att närma sig Mei inte uppskattas av klasskamraterna och det är när han försöker gräva djupare i historien bakom Meis icke-existens som han får höra talas om den gamla förbannelse som vilar över just hans klass – vars förödande kraft snart ska visa sig...


 


Another är alltså en skräckhistoria som kretsar kring klass 9C och berättar om den förbannelse eller kalamitet som vilar över klassen sedan många år tillbaka, vilken grundar i en incident där en elev som var så älskad av övriga skolkamrater och alla lärare att när denne dog i en tragisk olycka så kunde omgivningen inte riktigt klara av att hantera sorgen eller acceptera det som hade hänt utan såväl klassen som lärarna fortsatte istället bara att uppträda som om eleven fortfarande gick kvar i skolan.


Utan att spoliera det mysterium som långsamt dagas upp genom den här animens 12 avsnitt och de åtgärder som Kouichi vidtar för att inte bara komma fram till vad som egentligen försiggår i hans nya klass, utan även försöka motverka förbannelsen så kan jag säga att när animen väl sätter igång på riktigt efter att ha introducerat såväl Kouichi som tittaren till skräckmysteriet i klass 9C, då infinner sig faktiskt en riktigt skön och kuslig stämning som kulminerar när förbannelsen börjar kräva sina offer på de mest brutala sätt. Det var länge sedan jag såg just en skräck-anime och japanerna kan ju faktiskt den här genren riktigt bra – man är duktig på att förmedla en krypande känsla och skapa obehagliga situationer, tecknade eller otecknade och så även i denna anime.


Men som sagt, jag vill inte prata så mycket om Kouichi och de övriga personligheterna som man får stifta bekantskap med genom denna lite nervkittlande berättelse – för att inte förstöra just spänningen för dem av er vars intresse nyfiket väcks bara av det lilla som jag har sagt hitintills. Det får istället räcka med hur jag nöjt kan rekommendera den här serien och erkänna att jag vid fler än ett tillfälle rös till lite av just obehag och att det även till och från infann sig en känsla av misströstan när jag rent utav tyckte synd om klassens öde.


Se helt enkelt Another; en något obehaglig, spännande och tragisk historia om den förbannelse som vilar över klass 9C i Yomiyama.

Jag sträcker slutligen ut ett tack till den av er läsare som tipsade mig om (bland annat) denna serie för en tid sedan.


AnimeNewsNetwork: Very good, don’t miss it.

MyAnimeList: Very good.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards