Alla inlägg under maj 2012

Av Tomas Engström - 19 maj 2012 00:24

När min vän Anders Vestergren lade fram som förslag åt mig att kolla upp Gundam AGE för några månader sedan slog jag kort därefter dövörat till efter att ha kollat upp serien. Kombinationen av mechas och den retrostil som animen tycktes anspela på kändes rent instinktivt som "inte min grej" och jag blev inte direkt mer imponerad av det spretiga snittbetyg som serien hade @ ANN, för att inte tala om alla kommentarer med ordet "barnslig" i sig @ MAL. Men så under en middagsbjudan trollade Anders fram ett avsnitt som han prompt insisterade på att vi skulle se så att jag fick bilda en egen uppfattning istället för att blint förlita mig på dessa sidor – varifrån jag trots allt har hämtat säkerligen hälften av alla de animes som jag har sett genom åren och därför har en hel del förtroende för.


Idag har jag just avslutat den andra säsongen (eller "generationen" som de själva kallar det) och ser fram emot att få dyka in i den tredje, vilken ser ut att knyta ihop säcken för Gundam AGE - den charmerande och snillrika mecha-serien.


 


I hundratals år har mänskligheten kämpat med att lyckas kolonisera rymden och i och med detta äntligen uppnått en världsfred – ett tillstånd som dock rubbades för 14 år sedan när en mystisk, okänd fiende döpt till UE (Unknown Enemy) plötsligt uppenbarade sig och attackerade samt förstörde rymdkoloni efter rymdkoloni. Det var på en av dessa kolonier som unge Flit Asunos familj blev attackerad och hans döende mor gav honom en AGE-minnesenhet med ritningar för en rörlig, mekanisk jätterustning – någonting som Flit sedan dess har ägnat sig helhjärtat åt för att skapa en messias ombord på rymdkolonin Nora där han numera bor. Döpt till "Gundam" efter den gamla legendariska jätterustningen som Flits familj skapade för många, många år sedan kommer han snart att få visa vad hans egen hjältemaskin går för då UE plötsligt är tillbaka - med en attack som lanseras mot Nora...


Det absolut första som slår en när man sätter sig ner med Gundam AGE är just stilen som jag tidigare var inne på som allra hastigast. Det är mjuka former, runda människor, lite tafflig humor, en Gundam som byter skepnad och ställer sig i en obligatorisk snygg pose inför varje sådan förvandling, och de personer man stiftar bekantskap med består till huvudsak av barn. Kort och gott lyser allting 70-80-tal som animes av den här typen såg ut då, men vad jag först dömde ut som barnsligt blir snabbt någonting mycket mer positivt: det blir charmigt. Stilen fick förvånansvärt snabbt ett tag om mitt hjärta och den (mestadels) söta barnaskaran av huvudpersoner kramade om det till dess att jag var fast. Det finns förstås ett par riktigt odrägliga snorungar bland dessa men jag kan stå ut med dem – särskilt som serien växlar upp ordentligt så snart som man byter säsong, eller rättare sagt generation vilket alltså än så länge har skett två gånger (vid avsnitt 16 samt 29). Bortsett från att låta ofantligt mycket tid passera (25 år mellan den första och andra säsongen) så förändrar man också stilen en hel del mellan den första och andra säsongen, till en betydligt vuxnare och modernare sådan, något som ändå inte kändes alltför sorgset även om jag som sagt lärde mig att tycka om retroflörten i avsnitt 1-15. Tvärtom blir det lika mycket en frisk fläkt som ett tydligare avstamp för en ny generation av huvudpersoner – samtidigt som många av de gamla också stannar kvar.


Även handlingen i Gundam AGE känns lagom medryckande med ett par fina twister här och var och givetvis sker det väldigt mycket även här när man låter tiden passera mellan generationsskiftena. Karaktärer presenteras och försvinner, man genomgår personlighetsförändringar och återkopplar till tidigare händelser genom avsnitten och jag erkänner mig lika förvånad som positivt överraskad över det här roliga upplägget som Gundam AGE har. Det hjälper till att hålla intrigerna på topp och karaktärerna intressanta vilket i slutändan gör mig som tittare spänd av förväntan inför vad som komma skall inför säsongsavslutningen och den nya generationen.


Gundam AGE är ett praktexempel på när man inte ska döma en bok efter sitt utseende och gör dessutom ett förjäkla bra jobb med att hålla tittaren intresserad i vad som trots allt i grund och botten är en klassisk mecha-anime där det onda slåss mot det goda i en kamp om jordens och mänsklighetens överlevnad. Det gläder mig att jag fick denna serie presenterad för mig och med dörrarna till Generation 2 stängda ser jag nu som sagt fram emot att få stifta bekantskap med vad jag gissar blir nästa Flit Asuno och även det som kvarstår av det gamla gänget inför en förhoppningsvis fortsatt spännande upplösning.


AnimeNewsNetwork: Very good, don’t miss it.

MyAnimeList: Very good.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards