Direktlänk till inlägg 13 februari 2019

Anime-vintern 2019 - del 2

Av Tomas Engström - 13 februari 2019 11:42

Äntligen kan jag ta mig tiden att faktiskt avhandla fortsättningen på vintersäsongens nya animeserier! För jag har absolut inte på något sätt varit inaktiv de här veckorna som nu har hunnit passera (jisses, vart tar tiden vägen?!), utan tvärtom tittat på såväl helt nya serier som gamla jag har haft liggandes, och förstås även fortsatt följa med i ett par av årets nyheter av det jag avhandlade i del 1.


Bermuda Triangle: Colorful Pastrale

Dororo

Endro~!

Grimms Notes The Animation

Domestic na Kanojo

 

 

Bermuda Triangle: Colorful Pastrale

Fyra unga sjöjungfrur lever ett glatt och avslappnat liv i den lugna undervattensbyn Parrel som ligger långt från havets metropoler och knappt har några butiker att erbjuda. Men även om tjejerna förvisso drömmer om att någon dag få besöka en storstad, är de nöjda så länge som de har varandra och kan få äta goda bakelser, tårtor och småkakor i Parrels enda café! Omständigheterna förändras dock en dag när plötsligt en ordentlig undervattensström drar igenom samhället och river upp delar av byn.

 

Bakom ett tidigare koralltäckt område visar sig en gammal biograf stå bortglömd från en tid innan de fyra tjejerna var födda, men som knappt fungerar och själva byggnaden i sig är i farligt dåligt skick. Trots att ha blivit strängt tillsagda av borgmästaren att inte vistas i området kan tjejerna ändå inte låta bli att drömma sig bort om hur mycket en biograf skulle kunna liva upp det lilla samhället, och bestämmer sig därför för att försöka rusta upp den gamla byggnaden!

 

Well! Det här var ju... pastelligt, sött och glatt! Men absolut inte spännande, roligt eller särskilt underhållande. Jag vet inte ens vad eller hur jag ska kommentera den här serien, men jag gav den ändå två avsnitt för att se vart det hela skulle bära hän. En sak som ändå var ”intressant” och lite oväntad var vad serien faktiskt är tänkt att handla om, för hela den här biografstoryn träder inte i kraft förrän framåt slutet av det andra avsnittet. Men fram till dess kretsar allting istället kring en liten sjöjungfru (alltså ett barn, i jämförelse med protagonisterna som är typ tonåringar) vars föräldrar har sänt henne till Parrel för att (typ) varva ned från storstadshetsen och hon tycks ha genomlidit något smärre traumaliknande som tvingar föräldrarna att vidta den här åtgärden.


Hursomhelst, nu har Bermuda Triangle fått alldeles för mycket tid och uppmärksamhet här. Tro mig när jag säger att allting bara är ett lekfullt tramsande som väldigt, väldigt få kommer att kunna uppskatta. Vill man sitta och titta på söta småtjejer med fiskstjärtar som skrattar och har roligt tillsammans, varsågoda – då är den här är serien som gjord för er! Vill ni även se en vettig story, bra skrivna karaktärer och intressant dialog? Kolla då istället in någon av fjolårets två väldigt populära serier Revue Starlight och min personliga rekommendation A Place Further Than The Universe.


 
Dororo

För sitt folks skull och för sin egen överlevnad samt fortsatta position som landsherre, beslutar sig en samurajherre för att vädja till demonerna om att ta precis vad som helst ifrån honom så länge som det frambringar lycka, välgång och överlevnad för honom själv och alla i regionen. Sagt och gjort blir det samurajens förstfödde son som vid födseln saknar såväl ögon och öron som hud och faktiska lemmar, vartefter samurajen beordrar att barnet skall avlivas. Men den som har hand om avrättningen tycker så synd om den stackars varelsen att han istället placerar barnet i en liten eka och låter denna flyta iväg, för att möta ett okänt öde.

 

Många år senare ska det visa sig att barnet, mot alla odds, har vuxit upp och fått alla sina saknade organ och extremiteter ersatta av träproteser – av en vandrande läkare som av en slump fann ekan och uppfostrade barnet. Men på grund av sitt öde lockar det konstant till sig aggressiva demoner och han tvingas därför lära sig att försvara sig, varpå handelsmannen väljer att montera svärdsklingor i protesarmarna. Därefter beger sig den förorättade sonen iväg på en lång resa för att dräpa alla de demoner som hans far vädjade till för att på så vis återfå sina förlorade organ och lemmar ett efter ett, i sällskap av ett föräldralöst litet barn som fattar tycke för denna mystiska man när deras vägar plötsligt korsas.

 

En berättelse som jag bara svagt känner igen trots att den är så pass gammal som från sent 60-tal. Där finns dock inte mycket kvar från originalet, skulle jag vilja säga efter att ha lite snabbt kikat på såväl mangan som animen, mer än en snarlik karaktärsdesign men jag tycker att den här nya versionen verkligen ser modernare ut på alla sätt och vis. Och även om jag nu brukar ha en förkärlek till just gammal anime och manga från 70- och 80-talet så är jag ändå glad över beslutet att modernisera Dororo, för den gör sig bättre såhär enligt mitt tycke.


Intressanta och emellanåt ganska spännande avsnitt med en schyst historia och varierande saker som händer längsmed vägen, där barnet som hänger med för övrigt får en väldigt central roll och för övrigt även är den som namnet hela serien.


 
Endro~1

De fyra tjejerna Seiran, Meiza, Juulia och Fai Fai är alla aspirerande äventyrare på kontinenten Naral Island där monster och människor samexisterar. På äventyrsskolan tränas eleverna främst för att kunna besegra den Demonkung som med jämna mellanrum har dykt upp ända sedan urminnes tider, samtidigt som det då även har fötts en hjälte eller hjältinna som kan besegra demonen. Och även om nu Juulia är en smula naiv och disträ av sig så har hon sannerligen det mod och den vilja som krävs för att bli just en hjältinna, vilket också är den titel som hon envist strävar efter att uppnå i äventyrsskolan – även om det för stunden inte finns någon Demonkung som härjar på Naral och således heller inget behov av just en hjälte.

 

Men vad såväl tjejerna som hela Narals befolkning är omedvetna om är att Demonkungen faktiskt existerar, men i form av ett demonbarn – som har nästlat sig in på skolan och nu undervisar Seiran, Meiza, Juulia och Fai Fai. Anledningen till detta är för att Demonkungen kommer från en framtid där dessa fyra flickor, med Juulia i spetsen som hjältinna, lyckas besegra demonen och är just på väg att försegla den, när Juulia gör ett misstag som istället sänder dem alla bakåt i tiden. Så för att historien inte skall kunna upprepas och för en hjälteslös framtid försöker den blivande Demonkungen nu att göra allt i sin makt för att Juulia och hennes vänner ska misslyckas med sina studier.


Okej, det här var ju faktiskt helt klart lite unikt. En aning sockersött för min smak, men fortfarande ett intressant upplägg och liten twist till en annars väldigt typisk berättelse. Jag gillade att det första avsnittet avhandlade vad som annars skulle vara slutet av en serie; när Demonkungen åker på stryk av dessa fyra äventyrare och det som kom därefter, med Juulia som vaknar upp inför en dag på äventyrsskolan, trodde jag var antingen skulle vara en fortsättning på berättelsen – nu med ett fredfullt liv utan Demonkungens närvaro – eller helt enkelt en flashback till hur det hela började. Och till viss mån är det ju faktiskt också på det viset: att man nu ska få se hur Juulia blir en hjältinna och att hennes vänner bildar en äventyrsgrupp tillsammans. Men twisten med att tiden istället bara har spolats tillbaka och att Demonkungen är den enda som faktiskt är medveten om vad som har hänt, känns ganska rolig.


Charmig, sockersöt och någorlunda bra humor. Jag ska ge Endro~1 ett par avsnitt till innan jag beslutar mig för huruvida den är för söt och tramsig eller om den är charmig och underhållande.


 
Grimms Notes The Animation

Sagovärlden är uppbyggd av ett antal mindre världar där samma scenario upprepas om och om igen i form av gamla sagor såsom Askungen och Rödluvan. Alla som föds i dessa världar har därför också en sagobok som berättar exakt vad som ska hända i deras liv, som ett slags manuskript, men ändå har saker utanför dessa böcker nu börjat ske. Där finns någonting i skuggan som motarbetar dessa sagor och deras lyckliga slut, genom att skapa kaosberättare som kan påverka allt som sker vilket då även hotar att kollapsa just den världen om för stora förändringar händer.

 

Men fyra äventyrare med helt tomma sagoböcker har möjligheten att resa mellan världarna och kan anta olika skepnader av kända sagokaraktärer för att effektivare slåss för sagans överlevnad, två förmågor som man utnyttjar för att ställa sagorna till rätta igen genom att besegra varje kaosberättare!

 

Riktigt tröttsam animeadaption av ett tre år gammalt mobilspel som handlar just om att resa mellan olika sagor och först slåss mot monster för att därefter besegra den världens kaosberättare. Gav serien två avsnitt men både karaktärerna och de två berättelserna kändes slätstrukna och så även animationerna. Trist på ett så lovande namn och egentligen även koncept för den delen, men här sätter jag punkt för Grimms Notes The Animation.


 

Domestic na Kanojo

I ett försök att komma över sin olyckliga kärlek Hina som är lärare på samma gymnasieskola, deltar Natsuo Fujii i en mixer med sina klasskamrater och möter där en fåordig, besynnerlig tjej som heter Rui Tachibana. Efter att ha blivit hembjuden till familjens hus frågar Rui lika apatiskt som obesvärat om Natsuo kan tänka sig ha sex med Rui, bara för upplevelsens skull. Till en början tvekar Natsuo och tänker på Hina och att den första gången borde vara någonting speciellt, men han går slutligen med på det för Ruis skull – som efter sexakten säger att de två ska förneka att man någonsin har träffats och gjort någonting.

Men situationen för Natsuo blir snart oväntat problematisk, när hans pappa meddelar om sina planer på att gifta om sig och den nya kvinnan visar sig ha två döttrar: Hina och Natsuo...


Hör och häpna, men Domestic na Kanojo (Domestic Girlfriend) visar sig vara ett riktigt intressant triangeldrama som är både snyggt tecknad, har bra musik och känns riktigt genomtänkt. Det första avsnittet gjorde mig rejält nyfiken på hur hela den här något bisarra situationen egentligen kommer att utvecklas, samt även nyfiken på personerna i sig. Dels har Hina uppenbarligen något personligt problem som hon bara inte vill prata om med vare sig sin familj eller Natsuo, dels är Ruis personlighet som sagt en aning ”besynnerlig” och jag hoppas att detta är någonting som framtida avsnitt kommer att nysta i. Till min stora förvåning blir detta således en av vinterns serier som jag faktiskt kommer att vilja fortsätta följa och jag håller tummarna för en fortsatt intressant karaktärsutveckling och berättelse!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards