Alla inlägg under november 2011

Av Tomas Engström - 5 november 2011 00:30

 


Vad som är så härligt med "slice of life"-serier som tar upp alla de små vardagliga tingen med helt vanliga karaktärer i fokus är att om de görs riktigt bra så kan de beröra ända in i själen. Detta gäller Honey and Clover; en anime uppdelad på två säsonger á 26 + 13 avsnitt om en grupp ungdomar som dels försöker ta sig igenom universitetstiden för att göra någonting av sina liv, dels kämpar majoriteten av dem även med att bära på en svallande, obesvarad kärlek.


Serien börjar med att presentera de personer vilka vi skall få följa deras studier igenom på en konstskola, där dem läser allt från arkitektur till skulptering och här är den huvudsakliga protagonisten den 19 år unga Yuta Takemoto; som för ett år sedan flyttade till Tokyo för att påbörja sina studier och nu bor i en sexrummare utan bad, 10 minuter från universitetet och tillsammans med två av sina skolkamrater. Takemoto är den person som det läggs mest fokus på och agerar även många gånger som berättarröst när saker händer, men man kommer ändå väldigt "tätt inpå" de andra karaktärerna också – såväl Takemotos två kollektivkamrater som de runtomkring och tillsammans bildar dem en skara på fem studerande samt en lärare (och en liten parantes i form av ett par jobbkamrater men det är just eleverna som man får följa).


Jag började se Honey and Clover redan för ett par år sedan liksom så mycket annat av det jag har avhandlat på senaste och det har helt enkelt att göra med hur jag vill försöka lägga ner lite extra mycket tid det här året på att faktiskt avsluta sådant jag har påbörjat – alltså gå igenom andrasäsonger som jag har vilande. För Honey and Clover var det som sagt ett tag sedan som jag snubblade över och trots att jag fullkomligt älskade den första säsongen har jag ändå dragit mig för att gå vidare fram tills nu (något som ofta bottnar i hur jag helt enkelt vill suga på karamellen, som man ju säger).

Och även den här gången valde jag därför att börja om från ruta 1 och faktiskt se om även den första säsongen för att komma in i historien bättre, även fastän det nu visade sig att det första avsnittet i säsong två är en enda lång tillbakablick på vad som händer i den första säsongens alla 26 avsnitt. Praktiskt, får man säga, men jag såg mer än gärna om allting eftersom jag som sagt är fullkomligt kär i Honey and Clover.


Så vad är det då som gör den här animen så bra? Jag vet inte riktigt exakt, men jag är ju erkänt svag för dels den här vardagslivsgenren och dels även kärlekshistorier. För utöver att berätta en historia om vardera av de fem eleverna där vi följer dem i skollivet samt i deras strävan efter att bli vuxna med allt vad detta innebär i form av att lyckas i samhället och få en stadig inkomst, så gror även små frön av kärlek i dem alla och allt detta blommar ut på riktigt i säsong två – såväl kärleken som vuxenlivet. Den andra säsongen känns verkligen mer... allvarlig, eller vuxen. Jag ska inte använda ordet "seriös" för trots att det sällan är speciellt långt mellan skratten i den här animen så är den långt ifrån oseriös utan behandlar verkligen livet så till den grad att serien fick mig att själv fundera på vem jag är, var jag står och vart jag egentligen vill komma med mitt levnadssätt och så vidare.

Det hände även stundtals gånger att jag kom på mig själv med att längta efter att få sätta mig och se nästa avsnitt och bara mysa med huvudpersonerna.


Honey and Clover är bara så enormt träffsäker i allt den gör med intressanta personligheter, härliga kärleks"draman", underbar humor, en helt suverän och något säregen tecknarstil och just det här med hur åren passerar – att de unga huvudpersonerna faktiskt växer som personer under seriens gång. De trampar i klaveret men lär sig av sina misstag, de ställer sig själva mot väggen och frågar sig "vad vill jag med studierna och livet?" och finner svaret inombords, de gråter över sin olyckliga kärlek men återhämtar sig.


När jag ställer mig själv frågan varför jag tycker så mycket om Honey and Clover så blir min blick drömmande, mitt leende alldeles löjligt mjukt och jag får en kärleksfull känsla i mitt bröst. Det är Honey and Clover i ett nötskal och de två säsongerna tillsammans blir därmed också den 12:e av de 168 serier som jag har avslutat vilka innehar toppbetyget på såväl ANN som MAL.


AnimeNewsNetwork: Masterpiece.

MyAnimeList: Masterpiece.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards