Alla inlägg den 31 augusti 2010

Av Tomas Engström - 31 augusti 2010 20:04

Oj, så... plötsligt detta kommer. Jag såg just det 15:e avsnittet av Genshiken när det plötsligt bara tog slut, jag inser att jag inte har några fler avsnitt kvar att avverka. Faktum är att jag råkade ha tre för många - originalserien sträcker sig nämligen bara över 12 episoder, men min mapp råkade även innehålla de tre OVA:s (original video animation) som släpptes något år senare som en liten förlängning av mangan.


Och lika förvånansvärt som att serien bara plötsligt tar slut mitt i alltihopa (animen har inget riktigt avslut) är också min reaktion på att jag nu tvingas gå vidare till nästa serie: gud vad tråkigt det känns... Anledningen till detta har förstås en del att göra med hur otillfredsställande det känns att ha följt en anime som inte får något faktiskt slut utan bara snoppas av på det här viset, liksom bl.a Berserk, men också för att jag vid det här laget hade blivit rätt så fäst vid serien.


Genshiken handlade som sagt om en skolklubb/studiecirkel bestående av anime- och manganördar som inte gjorde annat än att analysera sin favoritserie Kujibiki Unbalance och närvara på stora animekonvent samt shoppa just anime, manga samt doujinshi. En så kallad "slice of life"-serie som inte har några konstigheter i sig utan bara i stora drag skildrar verkligheten. När jag påbörjade denna hade jag efter det första avsnittet en svag känsla av att den skulle vara lite svår att känna någonting speciellt för och jag var halvt som halvt orolig för huruvida serien skulle lyckas motivera mig att vilja se ett par avsnitt om dagen. Särskilt som den absolut är lite speciellt och en smula "nischad" - gjord för riktiga nördar kändes det många gånger som då det refereras en del till andra animes och man trots allt följer en grupp riktiga hardcore-otakus. 

Men idag plöjde jag mig alltså igenom de fyra sista avsnitten utan att ens tänka på var i serien som jag befann mig någonstans, och när jag nu sitter här utan någonting mer att se så känns det lite tråkigt.


Ett bra omdöme, med andra ord :) Läste även nyss på Wikipedia att just mangan har fått väldigt bra kritik för att vara just en av de bättre serierna som skildrar verkligheten, och det kan jag ju nu verkligen förstå själv också. Trots bristen på riktiga intriger var Genshiken klart underhållande på det stora hela och jag måste absolut komma ihåg denna serie för att någon gång i framtiden plocka upp mangan och fortsätta följa Genshikens klubbaktiviteter.


Betyget på AnimeNewsNetwork.com blir således "Excellent, should be in everyone's collection".

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards