Alla inlägg den 26 september 2017

Av Tomas Engström - 26 september 2017 11:59

Nästan hälften av Sakuradas befolkning besitter någon form av unik kraft som går att använda på en själv, andra eller rent utav föremål, men om en person skulle flytta från staden glömmer denne genast bort såväl sin egen förmåga som deras existens. Gymnasieeleven Kei Asais förmåga är ett oslagbart minne och han kommer i detalj ihåg allt från sitt förflutna. Genom en gemensam klasskamrat blir Kei introducerad för den apatiska Misora Haruki, som kan backa tiden med 3 dygn – utan att detta påverkar Keis minnesförmåga av vad som hände, trots att Misora själv inte minns någonting av händelsen.


Genom att kombinera sina förmågor hoppas Kei kunna ge folk en andra chans och ställa saker till rätta när någonting hemskt går fel i deras liv. Men dessa två elevers samarbete och ingripande i tidslinjen uppmärksammas av den organisation i Sakurada som handskas med alla förmågor i staden, och ser till så att ingen brukar någonting på fel sätt. Samtidigt visar det sig att organisationen inte räds att bruka särskilt kraftfulla förmågor i hemlighet för att manipulera stadens händelser för sin egen vinnings skull...


 

Sagrada Reset sätter ribban ganska högt redan i det första avsnittet när Misora Haruki väl introduceras och man som tittare förstår att denna anime, som så många andra, kommer att handla om tidsresande – till en viss del. Även om det nu aldrig är framåt i tiden eftersom Misoras återställningsförmåga är begränsad, dels till att endast kunna gå bakåt i tiden men dels också alltid just 3 dagar – till en specifik tidpunkt när hon där och då själv aktivt valde att "spara" nuet (detta är alltså en del av hennes förmåga). Att använda detta i kombination med Keis oslagbara minne lade verkligen grunden för en premiss som jag direkt föll för och kände att det skulle kunna bli hur spännande som helst, vilket jag ju också skrev för närmare ett halvår sedan när denna vår-serie drog igång.


Och spännande har det också varit. Inte riktigt alla 24 avsnitt rakt igenom, men större delen av serien – som också hinner byta inriktning både en och två gånger under denna tid. Till en början kretsar allting kring just Kei och Misoras egna lilla tjänsteklubb på skolan där de erbjuder att hjälpa folk med sina problem, genom att undersöka situationen, samla information, gå tillbaka i tiden och därefter använda den information som Kei har lagrat för att försöka undvika att historien upprepar sig. Ett par sådana fall senare blir historien mer centrerad kring vissa personer i staden och slutligen förvandlas allting till en slags härva som har med organisationens sätt att sköta saker och ting, eller rättare sagt vissa av organisationens medlemmar, utan att säga alltför mycket.


 

Animen är uppdelad på flertalet historier så att varje avsnitt utgör en del av en specifik, namngiven berättelse och dessa är som sagt överlag riktigt spännande och intressanta att följa. De twister och vändningar som skedde kom alltid på rätt ställe för att väcka mitt intresse på nytt, och där finns gott om karaktärer som hoppar in och ut mellan de olika berättelserna varav majoriteten av dem känns väl använda och porträtterade. Lite, lite antiklimatiskt plötsligt slut kan jag tycka i och med det sista avsnittet då jag var säker på att det skulle komma ett 25:e. Jag var bara så inställd på att det skulle hända någonting mer och att vissa personer skulle ha mer att säga och reagera starkare. Samtidigt får jag också erkänna att det blev lite svårt att ta in allting och förstå såväl teorier som händelser, när dialogerna ska försöka vara smart och djupt skrivna. Det här händer vid fler än ett tillfälle i animen och det har att göra med Keis djupa och lite speciella tankesätt att göra, men för det mesta fungerar det och jag lyckas förstå vad man vill säga och mena på. Det var bara där mot slutet som de spännande och intressanta händelseförloppen plötsligt ersattes av en riktigt lång dialog (på gränsen till monolog) och även om ändamålet var både bra och logiskt så hade jag önskat mig lite mer, med allt som byggts upp fram tills dess.


Stil- och animationsmässigt har jag inget större att klaga på men heller inget speciellt som jag vill berömma. Det är inte hypersnyggt eller väl detaljerat men ändå tillfredsställande gjort. Stilen på karaktärerna får mig faktiskt till och från att tänka på hur datoranimerade personer brukar se ut i anime och även spel, men jag är glad över att man inte gick pass långt. Med risk för att den jämförelsen nästan lät avskalad och som någonting negativt, eftersom det datoranimerade ju tenderar se ganska platt ut, så vill jag bara balansera ut kommentaren med att animen bitvis är riktigt vackert gjord! Jag blir dock lite förvånad när det ändå är David Production som ligger bakom denna, animationsstudion som bland annat har producerat JoJo-serierna. Särskilt som den ursprungliga mangan ser mycket mer intressant och unik ut stilmässigt, så till den grad att jag rent utav skulle kunna tänka mig att även läsa hela historien.


 

Sagrada Reset var på sina ställen riktigt spännande och överlag en väldigt intressant serie, med bra förändring samt variation till såväl tempot som var fokuset för berättelsen ligger. Lagom behaglig att vila ögonen på, bra karaktärer och en schyst premiss som verkligen aktiverar tittaren och får en att själv behöva fundera och klura lite. Kanske lite för mycket emellanåt när dialogen, och i synnerhet Kei, ska försöka låta riktigt smart men jag kan ha överseende med de gångerna. Av just den här anledningen skulle jag också rekommendera att man ser Sagrada Resets avsnitt så tätt inpå som möjligt, för att lättare hänga med i allt som sägs och sker.


AnimeNewsNetwork: Very good, don’t miss it

MyAnimeList: Very good

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards