Alla inlägg den 1 mars 2019

Av Tomas Engström - 1 mars 2019 22:06

Här kommer en så ovanlig blogguppdatering som ett enkelt upplysande! Det är nämligen så att min favoritmonstermanga Hakaijuu nu äntligen går att ta del av även för västerlänningar som inte har lärt sig japanska! Jag har verkligen gått och väntat och hoppats på att detta ska hända eftersom jag tycker att serien förtjänar att bli uppmärksammad av västerlänningar, och nu har det alltså hänt – sedan i höstas, visar det sig dessutom.


 

Via ComiXology och Book Walker kan man nu på digital väg läsa denna manga som i skrivande stund har 7 översatta volymer, av de totalt 21 som serien består av, med nummer 8 på väg. Det bästa av allt är dessutom att den första volymen är helt gratis – så ni kan alltså provläsa Creature! aka Hakaijuu utan att ens betala en krona för det!


En kort beskrivning av vad serien handlar om: Akira går andra året i gymnasiet och tycker äntligen att hans skolliv börjar falla på plats, efter att först ha blivit uttagen till en plats i basketlagets kommande stora turnering och även fått reda på att hans stora barndomskärlek Miku är i stan för att hälsa på. Men plötsligt vänds hela livssituationen uppochned när en kraftig jordbävning får Akira att bli medvetslös inne i idrottssalen och när han väl vaknar upp igen ser han halvt uppätna klasskamrater och enorma, tusenfotliknande monster som krälar runt...


   

Som jag har sagt fler än en gång tidigare är detta en stark rekommendation från min sida. Enligt mig så har Creature! ett fantastiskt tempo, är brutalt mörk och alla dessa monster till trots så tycker jag att man har en fantastiskt bra realism till hur folk agerar och vad som händer i denna ångestladdade, fruktansvärda situation. Bara att skriva om den såhär får mig att vilja hoppa tillbaka in i den så nedbrutna, hopplösa världen och se hur Akira sliter för sin överlevnad samtidigt som han försöker förstå vad det är som har hänt, och var Miku befinner sig – om hon nu ens är vid liv. Har nog faktiskt aldrig bläddrat så pass ivrigt mellan sidorna i en manga sedan jag läste Gantz och bara det är ett riktigt högt betyg.


Sen förstår jag absolut om den här bilden av "enorma, tusenfotliknande monster som krälar runt" inte kittlar alla personers nyfikenhet, utan tvärtom får många att höja ett skeptiskt ögonbryn. Men som sagt är ju den första volymen helt gratis att läsa så bara ge serien en chans – det kan ju blir så att ni fastnar lika mycket för den som jag har gjort.


 

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards