Alla inlägg den 27 februari 2019

Av Tomas Engström - 27 februari 2019 11:50

Äntligen kan jag ta mig tiden att faktiskt avhandla fortsättningen på vintersäsongens nya animeserier! För jag har absolut inte på något sätt varit inaktiv de här veckorna som nu har hunnit passera (jisses, vart tar tiden vägen?!), utan tvärtom tittat på såväl helt nya serier som gamla jag har haft liggandes, och förstås även fortsatt följa med i ett par av årets nyheter av det jag avhandlade i del 1 och del 2.


Men det här blir i alla fall den sista batchen av nya serier för denna säsong, för nu har jag verkligen tillräckligt fullt upp som det är utan att behöva påbörja någonting mer X)


Gotoubun no Hanayome

Kaguya-sama: Love is War

How clumsy you are, Miss Ueno

Wataten! An Angel Flew Down to me


 

Gotoubun no Hanayome

Fuutarou Uesugi lever i en skuldsatt familj med sin pappa och lillasyster vilket gör att han vänder på varenda krona även på skolan och försöker äta så billigt som möjligt. Han skyr sällskap från klasskamraterna och sitter alltid ensam i matsalen, förtärande samma billiga kombination av ris med tillbehör, vilket gör honom både illa beryktad och en smula utstött. Men ensamheten stör inte Fuutarou eftersom han ändå bara vill lägga all sin tid och energi på studierna för att kunna gå ut med toppbetyg och därefter få ett välbetalt jobb – för att avbetala familjens skulder.

 

En chans att tidigarelägga sina planer uppenbaras plötsligt när en rik utbytesstudent börjar i samma klass som Fuutarou och hon tycks ha problem med sina betyg, varpå hennes familj önskar hyra in någon som hennes handledare och man är villig att betala tredubbla priser för detta! Men när Fuutarou dyker upp hos utbytesstudentens lägenhet visar det sig inte bara vara hon själv som är i behov av handledning i skolan, utan även hennes fyra syskon – som alla tillsammans är femlingar med väldigt varierande personlighet, men precis lika ointresserade av att höja sina betyg.


Ännu en av vinterns serier där jag får erkänna mig förvånad över hur pass högt underhållningsvärdet ändå var. Lite onödigt är det att behöva introducera femlingar som alla har en lika rejält tilltagen byststorlek, och att man gör en grej av det med åtminstone tre av dem (kameravinklar osv), men dialogen var riktigt välskriven och rolig så jag tänker absolut inte döma bort Gotoubun no Hanayome bara på det här första avsnittet. Förhoppningsvis är serien på det stora hela lika smart som större delen av det här avsnittet faktiskt kändes, med fortsatt rolig dialog och inte alltför många sexuella anspelningar – även om nu en av systrarna tycks vara skriven enbart för att just anspela på sex...


 
Kaguya-sama: Love is War

Miyuki Shirogane anses av sin skolomgivning vara ett geni efter att snabbt ha klättrat upp bland skolans toppskikt av duktiga elever och är därför också den som leder skolans studentråd, där han matchas av den rika Kaguya Shinomiya som agerar vice ordförande och riktigt utstrålar självsäkerhet. Alla elever på skolan anser att dessa två perfekta tonåringar är en utmärkt matchning för varandra och förmodligen redan dejtar, trots att de absolut inte har ingått i något som helst romantiskt förhållande utan håller sig strikt professionella i sina roller.

 

Men såhär ett halvår efter att ha arbetat tillsammans så har vissa känslor ändå uppstått mellan de två, fastän de aldrig skulle kunna få för sig att erkänna detta för den andre eftersom de har alldeles för stolta personligheter för det! Således gör Miyuki sitt bästa för att få Kaguya att erkänna sig förälskad i honom, medan Kaguya gör sitt bästa för att Miyuki ska berätta hur hopplöst kär han är i henne. För båda två kan absolut tänka sig ingå i en romantisk relation men enbart om man får en bekännelse av motparten och därmed kan fortsätta hålla huvudet högt.

 

Jodå, den här visade sig också vara rätt så underhållande och ha en roligt skriven dialog! Sättet som Miyuki och Kaguya agerade på för att försöka krama ur en bekännelse ur varandra var helt klart underhållande här i seriens första och andra avsnitt, så jag kan verkligen tänka mig att fortsätta se en säsong – kanske rent utav även utforska mangan, för jag tror att det formatet har stor potential för den här sortens innehåll. Således kan det nog hända att jag kommer med en ”versus”-recension i framtiden :)


 
How clumsy you are, Miss Ueno

Fjortonåriga Ueno har förälskat sig i Tanaka, som är medlem i samma vetenskapsklubb som henne, och gör allt hon kan för att han ska förstå hennes känslor för honom utan att behöva säga det rakt ut. Men tyvärr saknar Tanaka helt förmågan att uppfatta signaler och kunna läsa mellan raderna av vad folk säger, så oavsett hur Ueno än agerar och vad hon än säger tycks det vara helt hopplöst att få den trögfattade Tanaka på fall...


Jag förundras nästan lite över hur många skolserier Japan lyckas producera och dessutom visa i en och samma säsong. Men så länge som man lyckas göra någonting som känns endera unikt, intressant eller bara tokroligt så är jag absolut för att följa flera serier med liknande innehåll. How clumsy you are, Miss Ueno faller in under det sistnämnda och de två första avsnitten har varit tillräckligt komiska för att jag ska vilja se mer, särskilt som varje avsnitt endast är 10-12 minuter långt – vilket känns väldigt lagom för den här typen av humor. Det mesta har nämligen varit ganska pubertalt och buskisdråpligt men än så länge klarar jag av det som visas och sägs. Blir faktiskt en aning sugen på att undersöka även denna series källmaterial (dvs mangan) och se om den gör sig bra med de korta paneler som jag antar att den är uppbyggd av, typ som Tsuretzure Children eller Aho Girl. Kommer mest troligt att återkomma till denna i framtiden, i ett eller annat format.


 
Wataten! An Angel Flew Down to me

En dag förändras plötsligt vardagslivet för den ensamma, blyga kläddesignern och cosplay-älskaren Miyako, när hennes lillasyster Hinata tar med sig hem sin klasskompis Hana på besök. Aldrig tidigare har Miyako sett en så söt och änglalik flicka och aldrig tidigare har hon känt på det viset som hon gör när deras blickar möts. Men hennes klumpiga beteende och blyghet gör det svårt för Miyako att närma sig Hana som ogillar hur Miyako agerar runtomkring henne och de blickar hon får, särskilt när Miyakos intresse för kläder och cosplay kommer på tal och Hana blir tjatad på om att bära dessa plagg. Men när dagen kommer till ända finns där ändå någonting med Miyakos kärleks- och omsorgsfulla agerande som är svårt att inte tycka om, åtminstone litegrann...

 

Så, det här är praktiskt taget vinterns svar på höstserien Uchi no Maid ga Uzasugiru, men med en cosplayintresserad nördtjej istället för en före detta militär! Annars är liknelserna verkligen slående, just med hur Miyako är precis lika perverterat förtjust i en 10-årig flicka och försöker få henne att bära sina eget sydda kläder! Och jag är precis lika underhållen efter detta första, väldigt överraskande avsnitt som jag inte hade några som helst förväntningar på (snarare tvärtom) men som ändå lyckades få mig att skratta högt vid flera tillfällen! Jag vet hur opassande det är att skratta i vissa scener, jag vet hur olämplig hela situationen är, men Miyakos agerande är bara så förbaskat dråpligt! Fullkomligt älskade denna inledning och jag hoppas att serien fortsätter hålla lika bra hela vägen ut som just Uchi no Maid ga Uzasugiru gjorde.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards