Direktlänk till inlägg 17 juli 2018

Yuri!!! On Ice

Av Tomas Engström - 17 juli 2018 16:51

Efter en förkrossande förlust i Grand Prix Finale reser konståkaren Yuuri Katsuki tillbaka hem till sin familj i Japan för att begrunda sin framtid på isen, om det nu ens finns någon sådan. Ända sedan han såg den ryssen Victor Nikiforov ta världen med storm på TV har Yuuri varit som besatt av konståkning och kämpat hårt för att en dag kunna stå på isen och utmana sin stora idol, men efter det senaste förkrossande nederlaget vet han inte vad han ska ta sig till. Nedstämd och omotiverad gör han ändå ett uppträdande på den lokala ishallen inför sin barndomsvän Takeshi, där han utför samma program som Victor en gång i tiden blev känd för.

Dagen därpå har Yuuri blivit internetkändis efter att det Takeshi visar sig ha spelat in Yuuris skridskoåkning – och laddat upp det hela på nätet. Faktum är att självaste Victor Nikiforov inte bara har sett Yuuris uppträdande, utan blir rent utav så pass tagen att han bestämmer sig för att ta en paus från tävlandet och istället bli Yuuris personliga coach, med målet att få Yuuri att vinna nästa Grand Prix Finale!

 
Yuri!!! On Ice har varit så oerhört omtalad de senaste 2 åren, efter sin debut vintern 2016, att jag inte riktigt förstår hur jag har lyckats hålla mig ifrån serien så här pass länge. Men efter alla de memes, animerade bilder, videoklipp och framförallt mängder av merchandise som har uppkommit så har det alltid bara varit en tidsfråga om när jag skulle sätta mig och plöja igenom de 12 avsnitten. Och nu när detta är gjort så önskar jag att där fanns ytterligare 12 avsnitt att se... Med andra ord förstår jag verkligen såväl berömmet som kritiken och den hysteri som ligger bakom succén med denna komiska, känslomässiga och oerhört sexuellt spända anime.

Om vi börjar med berättelsen och karaktärerna och lämnar för närvarande det där sistnämnda. Yuri!!! On Ice handlar som sagt om Yuuri som just nu befinner sig i spillror efter det stora nederlaget i Grand Prix Finale, där han med råge placerade sig sist. Att plötsligt få besök av sin stora idol Victor, som säger att han vill coacha Yuuri efter att ha sett honom utföra samma program som Victor själv en gång gjorde, chockerar förstås Yuuri och han kan inte förstå varför en så stor och talangfull åkare som Victor skulle bry sig om någon som honom, allra minst bli tagen av hans konståkning. Men så har Yuuri också ett rejält dåligt självförtroende och det här är ett karaktärsdrag som Victor kommer att arbeta med för att försöka förändra under seriens gång, och skillnaden mellan Yuuri från det första avsnittet och det sista är gigantisk, nästan som två helt olika personer. Men dock inte olika personligheter, för Yuuri fortsätter ändå att vara Yuuri till mång om mycket och sitt tidiga snyftande och självömkande till trots är han lätt att tycka om.

 
Andra personer kommer också att hjälpa Yuuri att utvecklas genom att i första hand påverka just hans självförtroende, men också tävlingslust och en av de mer prominenta karaktärerna, är ryssen Yuri Plisetsky – som blir alldeles rosenrasande över att Victor plötsligt lämnar såväl konståkningen som landet för en sån till synes lam och misslyckad åkare som Yuuri. Han må vara väldigt odräglig, kaxig och ställa orimliga krav på alla runtomkring sig, men Yuri är faktiskt en bra katalysator för Yuuris egna tävlingsinstinkt och driv. Han blir en nemesis och motståndare som får lika mycket uppmärksamhet berättelsemässigt som Yuuri själv och är väldigt intressant att följa, även om hans hetsiga humör och stora otålighet absolut retar mig som tittare. Men detta är också meningen med Yuris personlighet, för där är en väldig kontrast mellan den betydligt lugnare men också mindre självsäkra Yuuri och den här ettriga ryska tonåringen.

Hela den stegrande utmaningen och klättringen för Yuuri att först och främst hitta sitt självförtroende och sedan även förstärka det som driver honom till att vilja vinna, är en riktigt intressant och välgjord resa. Tävling efter tävling gör Yuuri sitt bästa för att leva upp till Victors förväntningar men faller ofta under sin egen mentala press, snarare än Victors – som faktiskt inte alls är någon slavdrivare, översittare eller odrägligt kaxig efter sin stora framgång. Tvärtom är Victor oerhört sympatisk, hjälpsam och omtänksam och han ser till att hjälpa Yuuri överkomma sin rädsla och osäkerhet på isen. En fantastiskt fin vänskap växer självklart fram mellan de två och de formar ett enormt starkt band mellan lärare och elev, som är riktigt rörande. Yuri!!! On Ice var faktiskt en oväntat emotionell serie, även om den absolut är väldigt humoristisk emellanåt också. Men det är just relationen dessa två protagonister emellan som utgör det centrala i berättelsen och är också väldigt viktig, just eftersom Yuuri verkligen behöver Victors stöd och varma coaching då han själv är så pass mentalt fragil.

 
Men ryssen Yuris egen berättelse har också ett stort värde till sig och ett nästan lika stort fokus, eftersom han trots allt målas upp som Yuuris största rival och hot för att vinna Grand Prix Finale. Inte helt olikt Yuuri så har även Yuri en stark koppling till Victor redan från barndomen och vi får lära oss mycket om hur hans uppväxt har sett ut. Och även han kommer att behöva kämpa en hel del för att komma upp på prispallen fastän han i det första avsnittet ligger långt före Yuuri i sitt åkande, främst tekniskt – men saknar istället den känsla som Yuuri är så bra på att förmedla och vad som fick Victor att vilja coacha honom. För när Yuri står på isen är han lite för fokuserad och för självsäker för att verka annat än programmerad i sitt uppträdande, även om alla hopp och piruetter utförs med stor säkerhet. Att se honom utvecklas till att bli mer som sin stora rival är också ett nöje och en egen resa i sig.

Men i övrigt lämnar Yuuris motstånd till åkare dock väldigt mycket att önska... Många av de som Yuuri som Yuri ställs mot i såväl kvalet till GPF som självaste finalen har riktigt märkliga motiv till varför de åker/tävlar och är väldigt överdrivna, och överspelade. De monologer som förs näst intill hela tiden under själva konståkningen är många gånger ganska pinsamma och cringy, och jag önskar att de kunde endera hålla sina tankar för sig själva eller att kommentatorerna – som gör ett väldigt bra jobb med att få hela serien att kännas riktigt äkta och proffsig – istället fick mer tid till att prata.


 
Snabbt tillbaka till Yuuris och Victors starka relation, för detta är det som serien är mest känd för och som sagt en lika central som viktig del för berättelsen. Att kalla majoriteten av protagonisternas scener tillsammans för homo-fanservice är verkligen ingen underdrift och alla homofober gör sig icke besvär med att ens försöka titta på ett avsnitt. Kroppsberöring i form av kramar och kärleksfulla smekningar över kinder, händer eller rent utav läppar sker för jämnan och det antyds gång på gång att de två skulle vara ett par som befinner sig i ett förhållande även utanför coachningen och det vänskapliga. Jag kan förstå om vissa personer tycker att det blir för mycket och dras för långt, oavsett vad man har för läggning eller syn på homosexualitet. Men jag tycker ändå att det hela görs lika stilfullt som smakfullt och applåderar hur öppna japanerna är överlag när det kommer till sådant här.

Vad mer som ska applåderas, rent utav stående, är det visuella. Konståkandet är makalöst vackert animerat och utfört, även sett till programmen med sin koreografi. Karaktärerna ser också väldigt bra ut, nästan lite väl bra ut med många fall av "pretty boys" men så har vi ju också hela den här grejen som jag just beskrev med de homosexuella anspelningarna, och att det är tycks vara lika viktigt att se just snygg ut på isen som att ens uppträdande är bra. Hursomhelst, jag menar ändå inte att säga att personerna i serien enbart skulle se attraktiva ut, utan de är också snyggt tecknade – såväl stil- som detaljmässigt. Och det är heller inte särskilt förvånande med tanke på att studion MAPPA ligger bakom det visuella, vilka även är kända för allt från Bahamut till Kids on the Slope och Garo: Vanishing Line.

 
Som ni hör är jag hyfsat tagen av Yuri!!! On Ice och har svårt för att faktiskt komma till punkt med mina åsikter och känslor, helt enkelt för att den var så pass emotionell och fantastisk. Precis som jag skrev i mitt inledande stycke så önskar jag att där fanns 12 avsnitt till att titta på, för det känns som att det är nu som Yuuris resa är påbörjad på riktigt och jag skulle inte ha någonting emot att få följa med på fler spännande tävlingar. Intressanta huvudkaraktärer, bra berättelse som verkligen griper tag i mig, fantastisks animerad och dessutom väldigt väl ljudsatt – vilket jag ju inte ens har nämnt någonting om. Men var gång som jag tänker på eller hör seriens ledmotiv så vill jag omedelbart tillbaka upp på läktaren för att återse Yuuri och Victor i sitt samspel igen, med Yuuris känslosamma åkande och Victors vackra omtänksamhet och varma coachande. Alla bör verkligen ge denna serie en riktig chans, såvida man nu inte är en sådan som räds att se unga män kramas och kasta kärleksfulla blickar till varandra.

AnimeNewsNetwork:
 Excellent, should be in anyone’s collection
MyAnimeList: Great

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards