Direktlänk till inlägg 16 juli 2018

Anime-sommaren 2018 - del 2

Av Tomas Engström - 16 juli 2018 11:13

Det har som sagt blivit dags att kika på vad den nuvarande animesäsongen har att erbjuda för nystartade serier, här med ytterligare fem förstaavsnitt som avhandlas! Egentligen var det planerat att endast bli de fyra som jag och min vän Martin såg förra helgen, men jag fick en så stark rekommendation av listans första serie att jag kände mig tvungen att se det avsnittet i förrgår för att kunna ta med här och nu:


Grand Blue
Island

Ongaku Shoujo

Satsuriku no Tenshi

Yuuna and the Haunted Hot Springs


 

Grand Blue

Iori Kitahara ska just påbörja sitt första år på universitetet och har därför flyttat från sin hemstad till Izuhalvön där universitetet ligger, för att bo hos sina kusiner och sin farbror i deras butik där man säljer dykarutrustning. Iori ser verkligen fram emot universitetslivet och att få träffa nya människor, skapa nya vänner och förhoppningsvis även träffa en söt flickvän. Men kort efter ankomst har alla hans drömmar gått i kras efter att ett gäng överklassare lyckats dra med honom i diverse aktiviteter som inkluderar stora mängder alkohol. Inte nog med att Ioris ena kusin Chisa omedelbart tappar all respekt för honom när hon ser Iori hälla i sig mängder av öl, hans allra första skoldag sker dessutom iklädd endast sina boxershorts...


Jag hade egentligen inga som helst planer på att se Grand Blue då jag snabbt dömde bort den för sitt omslag och namn då det gav mig vissa förutfattade meningar om vad den skulle innehålla. Men på rekommendation av andra som fann det första avsnittet "helt fantastiskt" var jag tvungen att ge den en chans och mina fördomar om innehållet kunde verkligen inte ha varit mer felaktiga. Grand Blue är nog den bästa serien som den här säsongen har att erbjuda, och det säger ändå inte lite eftersom sommaren har varit betydligt bättre än vad jag ens hade vågat hoppas på. Det är så galen humor och ett så fantastiskt minspel att jag sitter och gapskrattar konstant. Personerna som Iori tvingas umgås med har verkligen inga som helst hämningar och bryr sig inte det minsta om hur de är klädda, eller rättare sagt avklädda. Men Iori själv är långt ifrån oskyldig, då han lyckas häva ur sig de mest korkade kommentarer som om han ber om att få bli missförstådd, överkörd och anklagad för att vara perverterad.


Det ska bli oerhört intressant att se hur innehållet och upplägget fortskrider i nästkommande avsnitt, om man lyckas bibehålla den galna, fantastiska humorn och samtidigt även kan klämma in lite mer substans till berättelsen. För det känns som att Grand Blue kommer att börja handla om dykningen som hobby och att Iori samtidigt även skall få en lektion i att inte vara en sådan nej-sägare som han är, utan våga prova på mer saker i livet för att på så vis även hitta nya saker att uppskatta. Men så länge som humorn fortsätter att hålla behöver jag personligen inte mer än så.


 
Island
Urashima är en ö långt från fastlandet vars invånare alltid har levt väldigt enkla, lediga liv. Men efter att öns tre största familjer råkade ut för det ena missödet efter det andra för 5 år sedan, har man levt med viss paranoia och varit ytterst misstänksam till minsta förändring och framförallt mot främlingar. Så när en man plötsligt spolas upp på stranden och säger att han inte minns exakt vem han är, men är säker på att han har kommit från framtiden för att förhindra någon form av incident på ön, börjar alla motarbeta hans försök att stanna kvar. Alla förutom en ung tjej som han tycker sig ha ett starkt minne av sedan tidigare och som väljer att ta in honom under sin familjs tak, då hon har upplevt precis samma sak med att bli uppspolad utan minne...

Island
var en betydligt mer spännande och mystisk serie än vad jag hade kommit att förvänta mig av den korta beskrivning och bild som jag såg på MAL. Jag tyckte verkligen om stämningen i serien och hur jag dels fick en känsla av att den här främlingen inte är välkommen att stanna kvar på ön, dels alla återblickar och andra märkliga syner samt känningar som han fick under avsnittets gång. Humor fanns det också en del av, en bra och passande sådan, och även om jag finner det tecknade och karaktärsstilen väldigt generiskt så är det viktiga här att just storyn är bra. På den punkten säger jag "so far so good" och ser fram emot hur serien kommer att utvecklas.


 
Ongaku Shoujo
Idolgruppen Ongaku Shoujo innehåller 11 flitigt arbetande tjejer som gör sitt bästa för att deras musik ska sälja och framträdandena dra folk, med en lika arbetsam manager som gör allt han kan för att få gruppens popularitet att stiga. Ändå är tjejerna i Ongaku Shoujo inte mer populära än att dem tenderar dra samma personer till publiken varje gång, med endast något nytt ansikte emellanåt. Således drar managern igång en liten tävling för att scouta en ny medlem till gruppen, någon som kan agera som en slags katalysator och få deras popularitet att skjuta i höjden. Och kanske kan denna någon vara turisten Hanako, som tycks vara rena naturbegåvningen när det kommer till koreografi och dans.

 

Jag ska inte spoila någonting av det här först avsnittet om det nu skulle vara så att någon av er som läser dessa rader blir intressera av att ge serien en chans, men jag är i varje fall glad över att själv ha "vågat" se det första avsnittet – trots att det här med musikidolgrupper verkligen inte är min kopp te. När jag läste namnet på animen hade jag förhoppningar på en ny, klassisk musikserie om ett par entusiastiska tjejer som bildar ett litet band, men introt avslöjade snabbt att det inte rörde sig som bara "ett par" huvudpersoner. Men den lilla twist som kom i slutet av avsnittet efter Hanakos audition gjorde ändå att både jag och Martin blev lite pepp – trots att avsnittet i övrigt var väldigt tamt och fattigt.


Förmodligen kommer jag ändå att droppa Ongaku Shoujo någon gångframöver då jag inte tror att twisten är tillräcklig för att hålla mitt intresse uppe, eftersom såväl tjejerna som managern är rätt tråkiga och jag inte orkar med alla stereotyper i gruppen, men jag vill först se vart serien barkar hän i de 2-3 kommande avsnitten.


 
Satsuriku no Tenshi

13-åriga Rachel vaknar upp i en till synes tom och nedsläckt källarvåning utan något minne av hur hon har kommit dit eller var exakt hon befinner sig. I ett försök att finna utgången träffar hon en bandagerad man som kallar sig Zach och hugger blodtörstigt efter Rachel med sin lie. Efter att ha flytt en våning upp springer Rachel in i en läkare som hon känner igen från en återblick av hur hon senast befann sig på ett sjukhus, men någonting känns inte rätt och läkaren beter sig snart lika märkligt som kusligt, varpå Zach dyker upp igen...


Inte helt olikt Island här ovanför och även Banana Fish så lämnar detta första avsnitt av Satsuriko no Tenshi mig lika förbryllad som nyfiken, med en bra krypande känsla. Först var jag lite skeptisk då den här animen baseras på ett gammalt datorspel som likt Corpse Party har utvecklats med det gamla verktyget RPG Maker, och den övergången var ju inte vidare väl utförd. Men här får jag istället samma känsla som när jag spelade Corpse Party och är grymt nyfiken på var Rachel egentligen har hamnat någonstans. Där finns många frågetecken om vem, vad och varför men det är också det som får mig att sitta som på nålar och invänta nästa avsnitt.

 
Yuuna and the Haunted Hot Springs
Fuyuzora Kogarashi har alltid haft förmågan att se spöken, vilket orsakade många problem i sin uppväxt när han blev besatt av den ena anden efter den andra. Men efter att ha tränat under ett medium och lärt sig exorcism kan han nu bokstavligt talat slå tillbaka de onda andarna, vilket också är vad han numera gör till yrket som en vandrande, hemlös besvärjare som hoppas kunna leva ett normalt liv så småningom. Sökandes efter ett billigt hem lyckas Fuyuzora få rum på ett pensionat i ett rum som sägs vara just hemsökt, vilket förstås inte längre bekommer Fuyuzora eftersom han enkelt bör kunna utdriva det. Men så visar sig spöket vara en söt, harmlös och vänligt sinnad tonåring som heter Yuuna och Fuyuzora kan omöjligt utöva exorcism på någon som är så timid och oskyldig...

Sött, väldigt sött. Men också väldigt harem. Yuuna är nämligen inte den enda som bor på pensionatet, men Fuyuzora är däremot den enda killen. Övriga gäster är alla fullvuxna kvinnor, den ena mer storbystad än den andra, och gissa om det blir många scener där det ska gnuggas, gnidas och badas – eftersom pensionatet såklart har ett traditionellt, japanskt utomhusbad? Om det bara hade varit Yuuna och Fuyuzora och möjligtvis en till person i form av ägaren så hade jag kunnat ha bättre överseende med Yuuna and the Haunted Hot Springs, men det här är verkligen lång över gränsen för vad jag känner är gångbart. Första avsnittet innehöll så mycket fanservice att jag inte kunde göra annat än att dra djupa suckar var och varannan minut och även om Yuuna absolut är jättesöt, supertrevlig och omtänksam, så sker de sexuella anspelningarna lite för ofta för att jag inte ska störa mig på det.


Hade varit roligt att ge serien en chans eftersom jag tror att både historien och relationen mellan de två huvudsakliga protagonisterna kan bli väldigt fin, då det kommer att handla om hur Fuyuzora försöker hjälpa Yuuna att komma underfund med vad som håller henne kvar i vår värld, istället för att bara pang-bom utdriva henne. Men nä, jag orkar inte med att titta på någonting som är så här pass ecchi och rent harem.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards