Direktlänk till inlägg 12 juli 2018

Anime-sommaren 2018 - del 1

Av Tomas Engström - 12 juli 2018 11:56

Nu när jag äntligen har fått tid över igen, framförallt inte längre befinner mig på resande fot, så är det dags att börja bränna av ett par av de serier som sommaren har att erbjuda! Jag och min vän Martin satte oss ned en kväll i helgen som var för att ta oss igenom totalt 9 förstaavsnitt och här kommer nu mina tidiga åsikter kring de fem första serierna som vi tittade på, där vi båda faktiskt hade väldigt låga förväntningar på denna säsong efter en så otroligt bra vinter och även vår...


Banana Fish

Chio's School Road

Hanebado!

Hataraku Saibou

How Not to Summon a Demon Lord

 

   

Banana Fish

Hur många år har hunnit passera sedan Ash senast hörde orden "Banana fish" – det sista som hans numera rullstolsbundne storebror Griffin sa under Vietnamkriget? Detta efter att plötsligt ha skjutit ihjäl hälften av sina gruppkamrater, vartefter han kollapsade i en psykos från vilken han fortfarande inte har tagit sig ur. Nu har Ash fått en potentiell ledtråd till vad som kan ha orsakat Griffins tillstånd, efter att en okänd man dött mitt framför Ash ögon i en gränd, ropandes på hjälp och jagad av personer som jobbar för den man som har uppfostrat Ash: den korsikanska maffiabossen Dino Golzine. I sin hand höll mannen en liten metallcylinder innehållandes någon form av drog och det blir snabbt uppenbart att Dino vill få tillbaka denna till varje pris, utan att vilja berätta någonting för Ash om varför...

 

Här var det action från början till slut, vill jag lova! Ett avsnitt som inte berättade sådär jättemycket om vem Ash är, vad det är för drog och vad orden "banana fish" egentligen betyder, men det är också precis därför som jag blir nyfiken på och sporrad att vilja fortsätta se Banana Fish! Väldigt spännande intrig där Ash snabbt blir insyltad i vad man kan ana är någonting väldigt stort och jag är som sagt oerhört nyfiken på att få se vad undersökningen av cylinderns innehåll ska leda till, samt innebörden bakom orden ”banana fish”! Skall absolut följas.


 
Chio’s School Road

Trots att gymnasieeleven Chio Miyamos bor i en helt vanlig stad med vanliga invånare och själv har helt vanliga rutiner, finns där ändå alltid någonting som ställer sig i hennes väg för att komma till skolan i tid – utöver det faktum att hon sitter uppe alldeles för länge om kvällarna och spelar datorspel. Hennes försök att kliva upp på morgonen och hinna till skolgården innan klockan ringer blir till ett lika stort och överraskande äventyr varje dag, där den ena utmaningen aldrig är den andra lik.


I detta första avsnitt av stackars Chios ansträngande försök att ta sig till skolan tvingas hon utstå saliv från en äldre herre som borstar sina tänder, hoppa mellan hustak för att undvika ett vägarbete, försöka agera naturligt mot en av skolans populäraste tjejer och bli fotograferad på väg ut från ett kärlekshotell. Humor rakt igenom som dessutom porträtteras av samma studio som har animerat en av mina komedifavoriter Aho Girl och jag hade även kunnat satsa pengar på att personen bakom Nichijou hade haft ett finger med i spelet i denna, så som serien ser ut. Här är det korta berättelser som avlöser varandra och avslutas på samma sätt: med att Chio börjar försöka ta sig till skolan och slutligen når grindarna.


Ännu en anime som jag ser fram emot att få fortsätta följa, för det här var både galet och roligt.


 
Hanebado!

Nagisa Aragaki tränar outtröttligt för att bli Japans bästa badmintonspelare och lyckas ta skolans badmintonklubb till final, men gör detta med en sådan aggressivitet att den ena medlemmen efter den andra hoppar av klubben. När nya, potentiella medlemmar kommer för att titta på träningsmatcherna blir de alla dessutom avskräckta att gå med, efter att ha sett hur orättvist hårt bedömande Nagasi är mot sina kamrater.

Klubbens mentor försöker röra om i grytan och plocka bort ansvaret från Nagisa genom att rekrytera en riktig coach och känd före detta spelare, som inleder sin första dag med att rekrytera den mycket yngre Ayano Hanesaki. Bortsett från att ha enorm potential och en naturlig fallenhet för sporten ser Ayano också ut att kunna bli den motpol som Nagisa behöver för att kunna släppa lite på sig själv och få hela laget på rätt köl.


Här får jag nu precis vad jag så länge har önskat mig: en trevlig sportserie som är nystartad! Detta första avsnitt handlade mer om att introducera karaktärer och sätta premissen än visa på folk som spelar badminton, även om det absolut viftades en del med racketar också – tillräckligt för att se hur otroligt mycket man har lagt ned på att animera den här serien! Visuellt är serien en riktig fest och fröjd för ögat och det lilla spelande som gjordes satte verkligen ribban högt inför framtiden. Hanebado! har grym potential att bli otroligt spännande och engagerande i sina framtida avsnitt.


Önskar bara att Nagisa hade kunnat ha en snäppet mindre byst eller bara burit en bättre sport-bh, men det är ju inte svårt att förstå hur tankarna gick här hos de som producerar animen... Det är i alla fall inte tillräckligt jobbigt för att avskräcka mig från att vilja se mer!


 
Hataraku Saibou

Enligt en ny studie innehåller den mänskliga kroppen ungefär 37 triljoner celler, från de syrebärande röda blodkropparna till de bakteriekämpande vita blodkropparna, som dagligen jobbar hårt med att hålla kroppen frisk, fri från bakterier och se till så att allting fungerar som det ska. En av dessa röda blodkroppar som är helt ny på jobbet har beteckningen AE3803 och hennes arbetsdag kommer att bli en oväntat hård sådan, när Pneumokocken-bakterier plötsligt infiltrerar kroppen som hon arbetar i!


Hataraku Saibou översätts till "Arbetande celler" och det här är alltså precis vad vi får se i denna underbara, uppfriskande anime! Döm av min stora förvåning när detta praktiskt taget är en modern, animevariant av den gamla tecknade TV-serien En Cellsam Historia – som jag fullkomligt älskade som liten. Två protagonister presenteras här i seriens första avsnitt och den ena är som sagt en röd blodkropp, medan den andra är en vit sådan: U-1146. Månne att det kändes lite klyschigt att en viss romantisk stämning ska uppstå mellan de två, när U-1146 gång på gång beskyddar AE3803 från de anfallande bakterierna, men i övrigt tyckte jag extremt mycket om avsnittet! Och det behöver ju inte ens vara så att någon av dessa två ens är återkommande i framtida avsnitt, för precis som de själva står och påpekar finns det ju miljontals med blodkroppar i kroppen, så vad är sannolikheten att de träffas igen?


Väldigt bra tecknad och med en snygg detaljrikedom i form av alla referenser till vad vi faktiskt har i kroppen och hur systemen fungerar. Kommer garanterat att bli intressant att följa!


 
How Not to Summon a Demon Lord

I MMORPG-spelet Cross Reverie är Sakamoto Takumas karaktär så pass kraftfull, höglevlad och stark att andra spelare kallar honom för Demonkungen och det med all rätt tycker Sakamoto själv, som älskar att slå ner alla de som försöker utmana honom – allra helst sambospelare med sitt vedervärdiga gullegullande. Efter att ha loggat ut för natten väcks Sakamoto abrupt ur sin sömn och till sin stora förvåning befinner han sig inte på sitt rum, utan istället inne i Cross Reverie! Två unga tjejer står och grälar över vem av dem som egentligen har lyckats åkalla honom, vartefter de båda förslavas med halsboja eftersom Takumas karaktär avvisar all form av magi som brukas mot honom.

 

Förbryllad över hur han kan ha blivit framkallad in i spelet låter Sakamoto ledas av tjejerna till närmsta stad för att försöka få svar på sina frågor och samtidigt lyckas hitta en väg ut ur Cross Reverie. Detta får gärna ske så snabbt och smärtfritt som möjligt, då Sakamoto är obekväm med att interagera med andra personer och helt asocial i sitt liv utanför spelvärlden, så därför väljer han nu att agera och uppföra sig precis som han brukar göra med sin spelkaraktär...

 

Inte mycket mer premiss eller förklaring än så här i det första avsnittet! Jag hade dock inte väntat att bli så pass intresserad av Sakamotos öde, eftersom den här genren börjar kännas väldigt mättad vid det här laget med allt det som släpps årligen. Men korsningen mellan Re:Zero och Overlord gör ändå att jag känner mig nyfiken på hur den här historien egentligen skall fortskrida, framförallt då den tycks ha samma trevliga mix av humor och allvar som bägge ovan omnämnda serier!Ska absolut se fler avsnitt för att se om berättelsen, karaktärerna och humorn håller, men det finns en viss risk för att mitt intresse avtar beroende på hur pass mycket ecchi de väljer att klämma in i varje avsnitt, för här fanns det en beskärd del av stora kupor, exponerad hud och sexuella anspelningar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards