Direktlänk till inlägg 8 juli 2018

Hakumei to Mikochi

Av Tomas Engström - 8 juli 2018 12:40

De 9 centimeter korta tjejerna Hakumei och Mikochi lever i sitt lilla trädhus i den stora skogen där de hälsar på hos grannarna, festar på jättelika blåbär, bygger paraplyer av löv – ja helt enkelt tar dagarna som de kommer. Hakumei försöker hitta ströjobb som snickare och byggmästare medan Mikochi livnär sig på sitt hantverk hemifrån, med allt från att sy kläder till att tillaga maträtter. Tillsammans utforskar de skogen, reser med tåg och går på marknadsplatser samtidigt som de fortsätter att lära känna varandra allt bättre.

 
Hakumei to Mikochi sållar sig helt klart till en av årets stora mysserier och har varit en ren fröjd att titta på. Det har varit lite som de första inledande avsnitten av Made in Abyss vad gäller känslan av världsbyggande och ett mysigt äventyr. Inte för att där kanske händer speciellt mycket som kan kallas för just ett äventyr, om jag nu ska vara sådan och tänka efter vad som egentligen har hänt på dessa 12 avsnitt. För vad jag nog framförallt skulle välja att jämföra serien med är en av årets stora favoriter Yuru Camp, i det att Hakumei to Mikochi är så väldigt händelselös och harmonisk. De två tjejerna lever sitt sedvanliga vardagsliv med att bära hem mat, besöka stora marknader, se fram emot ett härligt bad i någon varm källa, utföra sina arbetsuppgifter och så vidare.

Visst sker det ibland någonting som är snäppet mer spännande än så, såsom mötet med en stor och till synes hotfull uggla, men det här är verkligen mer av "slice of life" än äventyrsserie och för min egen del är det precis så jag vill ha det också! För pysslingar, eller småfolk, och även fabelvärldar för den delen är tillräckligt fantastiska som de är i mina ögon. En av mina favoriter i Studio Ghiblis portfolio är nämligen The Secret World of Arrietty (eller bara Arrietty som den också kallas) som ju också handlar om pyttesmå människor som lever i vår värld utan att där händer särskilt farliga eller äventyrliga saker, utan det handlar mer om att porträttera skillnaden på att vara liten och stor. Och det är bara någonting alldeles särskilt och speciellt med hur ett blåbär kan delas på och ätas som en hel vattenmelon, eller att synålar blir till svärd i pyttehänder. 


 
Vad som är lite extra intressant med den här serien eller kanske ren tutav framförallt gör mig nyfiken och att känna lite sådär ”Åhå?” emellanåt – när jag lutar mig framåt i soffan och spänner öronen – är protagonisternas förflutna. Med det menar jag deras bakgrund och tiden från innan de två blev vänner och tillika inneboende, för de har nämligen inte alltid hållit ihop eller ens känt varandra särskilt länge, som det verkar. Ibland märks det genom små detaljer såsom att Mikochi inte vet hur mycket Hakumei verkligen älskar att fiska, andra gånger är det tillbakablickar eller någonting som blir omnämnt i förbifarten av någon av tjejerna. Det känns riktigt kul att de här två inte är sedvanliga barndomsvänner eller dylikt, även om de kommer överens lika bra som just ett par sådana, utan att det finns ett förflutet som vi emellanåt får utforska – utan att det trycks upp i ansiktet på en eller sker i form av avbrott.

Och i takt med att dagarna passerar och Hakumei och Mikochi får sina vardagssysslor utförda samt gör sina arbetsuppgifter så introduceras även nya karaktärer till berättelsen. Vi lär känna sångerskan Konju, forskaren Sen och grannen Koharu, alla med återkommande roller – trots att animen som sagt bara utgörs av 12 avsnitt totalt! Men dessa är indelade i kapitel så att man under ett och samma avsnitt ofta hinner berätta flera, kortare historier, även om de många gånger är sammanlänkade och knyts samma genom en röd tråd. Det här upplägget har förstås med trogenheten till ursprungsmaterialet att göra, i form av den ännu pågående mangan – som har så många som 7 år på nacken. Efter att ha kastat ett par hastiga blickar i mangan har jag dessutom sett att animen endast plockat vissa kapitel och animerat dessa, men där finns flertalet orörda vars berättelser alltså är unika för formatet (vilket ju heller inte är särskilt ovanligt när man anime-anpassar en manga med det här upplägget).

 
Utöver den harmoniska vardagen så är animen även supermysigt tecknad och ljudsatt, med en mjuk och färgglad stil som verkligen passar temat och dess miljö. Samtidigt ser de allra största av djuren – som inte pratar eller klär sig – ändå väldigt realistiska ut och har en lite alternativ typ av visuell stil och detaljrikedom till sig. Men detaljer finns det ändå gott om att upptäcka i nästan varje scen, i synnerhet när man visar upp hur Hakumei och Mikochi bor eller när de besöker grannstaden och går runt bland gator och torg och tittar in i såväl butiker som går förbi gatuförsäljare.

Hakumei to Mikochi är en underbar liten serie om pysslingar som helt enkelt lever sitt vardagliga liv och serien visar upp hur detta kan vara. Den må vara lika harmlös som händelselös om man ska vara riktigt krass, men serien försöker heller inte vara en äventyrlig sådan. Tycker man om sagor om småtomtar eller just pysslingar i stil med Arrietty, så är Hakumei to Mikochi givet att stifta bekantskap med men annars kan jag fortfarande rekommendera serien som någonting lugnande och avkopplande, där man får följa med på en gemytlig, mysig resa från ett väldigt lågt perspektiv, bland gräs och svampar. Själv planerar jag att ta mig tillbaka in i den här världen så snart jag kan genom att helt enkelt vända mig till ursprungsmaterialet.

AnimeNewsNetwork: Very good, don’t miss it
MyAnimeList: Very good

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards