Direktlänk till inlägg 13 januari 2018

Love is Like a Cocktail

Av Tomas Engström - 13 januari 2018 10:16

Som anställd och arbetskollega är Chisato Mizusawa en riktig klippa inom företaget, lika flitig och effektiv som hon är professionell till sitt uppträdande. Men när det kommer till att umgås med sina kollegor utanför arbetsplatsen och våga släppa loss på afterwork och liknande, upplevs hon istället vara en smula reserverad som ofta tackar nej till allt slags umgänge.


Chisato har dock en hemlighet som endast hennes man Sora vet om: att hon fullkomligt älskar att dricka alkohol och blir dessutom som förbytt när hon är berusad! Borta är den reserverade, blygsamma, propra kvinnan som istället ersätts med en väldigt flickig och fnittrig tjej med öppen personlighet – som önskar att hon kunde våga dricka i sällskap även utanför lägenheten.


 

Det här blir nog den kortaste avhandlingen jag har gjort på många år, eftersom det är svårt att skriva särskilt mycket om en animeserie som dels bara är 13 avsnitt lång, dels är avsnitten så korta som 3 minuter! Love is Like a Cocktails grundläggande koncept upprepas dessutom i varje nytt avsnitt: Sora blandar en ny drink åt sin fru Chisato som blir onykter direkt och hennes personlighet är då som förbytt. Tillståndet visualiseras alltid genom utsläppt hår, rosiga kinder och en alldeles särskild tecknarstil på både ögon och mun, vartefter hennes känslor släpper loss.


Och det är verkligen allt. Vad som händer före och efter alkoholintaget är antingen jobb- eller relationsrelaterat, där vi dels får se hur duktig Chisato är på det hon gör (kontorsarbete) och dels vilket förtjusande förhållande hon har med sin man – som verkligen är den där "perfekta partnern" som såväl lagar mat som städar och är allmänt väldigt kärleksfull av sig. Men till Chisatos försvar ska det sägas att hon faktiskt även har sina uppehåll när det finns hårda deadlines att hålla på arbetet. Hon råkar bara ha en väldigt låg alkoholtolerans, men det gör henne absolut inte till någon alkoholist.


Med endast 3 minuter speltid finns där förstås inte något vidare svängrum för att måla upp ett drama eller några spännande incidenter, utan det som sker är ganska banala vardagslivshändelser som porträtteras väldigt komprimerat.


 

Love is Like a Cocktail behöver heller inte mer än så här för att lyckas få mig att dra på smilgroparna. Det är en väldigt rar och ganska oskyldig serie som man snabbt och enkelt tar sig igenom, med två väldigt härliga huvudpersoner som är sådär vackert förälskade i varandra. Emellanåt får jag tvärskratta åt de komiska situationer som Chisato ramlar in i och övrig tid sitter jag och konstant småler. Behagligt tecknad, lagom längd för vad serien handlar om och lite roligt att få ett nytt drinktips i varje avsnitt.


AnimeNewsNetwork: Good, worth seeing

MyAnimeList: Good

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards