Alla inlägg den 21 september 2017

Av Tomas Engström - 21 september 2017 11:55

Yoshino Koharu är både nyexaminerad och nyinflyttad till Tokyo, en plats som för någon som är uppväxt på landet känns som en möjligheternas stad! Men trots ihärdiga försök att finna ett jobb har samtliga av Yoshinos drygt 30 ansökningar lett till avslag och hon känner hur självförtroendet börjar rinna ur henne...


Men så öppnas plötsligt en möjlighet till ett litet inhopp där Yoshino behöver agera drottning över en temapark, vars ägare vill försöka sparka igång verksamheten igen och få stället att bli lika framgångsrikt som för 20 år sedan! Väl på plats visar det sig dock inte bara vara ett "litet inhopp" utan enligt kontraktet ska Yoshino agera drottning och jobba i parken under ett helt års tid – mitt ute på vischan som hon har försökt flytta ifrån.


   

Eftersom den här animenhar varit i sändning ända sedan våren när jag började titta på den, har jag lite svårt för att minnas alla detaljer kring avsnittens innehåll och komma med en lika utförlig recension som när jag raskt tar mig igenom en redan avslutad serie – där alla avsnitt finns tillgängliga. Men som jag sa för ett halvår sedan när jag återupplivade den här bloggen så är det ju också precis därför jag tycker om att kunna skriva just här: för att jag själv kan välja längden på mina texter och djupet i innehållet utan att behöva känna att jag måsteprestera på ett visst sätt, eller uppnå en viss kvot av tecken eller antal recensioner per vecka :)

 

Sakura Quest var en riktigt charmig och rar upplevelse till serie som för samman ett antal unga kvinnor som innerst inne känner att man inte har lyckats så bra här i livet som de kanske hade önskat, men nu sammanstrålar och därigenom lockar fram det bästa ur varandra. En väldigt jordnära anime som handlar mycket om vänskap, att peppa varandra och framförallt göra sitt bästa – så får man också resultat för det! Men samtidigt gäller det, förstås, att vara någorlunda realistisk med vad man försöker uppnå.


Och vad huvudpersonerna i den här animen vill lyckas åstadkomma är alltså att sparka liv i den gamla temaparken som hör den lilla byn Manoyama, där turistväsendet sedan en tid tillbaka har haft ekonomiska problem eftersom man knappt får några besökare. Yoshino gör således sitt bästa för att efterforska vad Manoyama har att erbjuda utomstående som kan tänkas locka turister, och får snart ihop ett litet gäng medarbetare med olika talanger som är villiga att dra sitt strå till stacken för att försöka göra byn mer attraktiv. Väldigt roligt att samtliga av dessa som sagt är kvinnor och väldigt flitiga sådana också! Med olika talanger, bakgrund och personlighet som faktiskt utvecklas en hel del under seriens gång. Det grävs även upp gamla rädslor och problem som de jobbar med att försöka överkomma, såväl på egen hand som tillsammans.


   

Utöver de fem kvinnliga huvudpersonerna lär vi även känna ett par andra personer som bor i byn, där somliga sitter i ledningen för turistväsendet medan andra sköter någon form av verksamhet eller är en del av Yoshinos arbetsplats. Vissa av dessa är förstås mer prominenta än andra i såväl sitt sätt som vad de tillför berättelsen, men alla gör också att Manoyama som samhälle känns både större, mer levande och som en verklig plats. Det är riktigt intressant att emellanåt få höra historier berättas om den lilla byn och de som bor här, för att upplysa såväl Yoshino som oss som tittar. Manoayama är för övrigt baserat på en verklig plats i Japan och teamet har tagit inspiration från en ganska stor region vad gäller såväl det visuella som själva historien – när det kommer till butiker som har tvingats stänga på grund av konkurrensen från stora affärscenter och gallerior. Faktum är att själva animationsstudion som ligger bakom den här animen, P.A Works, också är belägen här ute.


Någonstans där i mitten av serien tyckte jag att man trampade lite, lite vatten och att progressionen haltade något, men det var inte under särskilt många avsnitt som jag kände så. Vid det tillfället kände jag mig faktiskt något förvånad över att den här serien inte bara skulle vara 12-13 avsnitt lång, och undrade hur man skulle kunna fylla ut lika många avsnitt. Men jag är glad att det här året som Yoshino har varit Manoyamas drottning har fått ta sin tid för det har också gjort att serien känts väldigt väl genomtänkt och författad! Det är faktiskt stor variation på vad som händer i byn och vad Yoshino och hennes team hittar på för att försöka få byn att bli lite mer livfull. Var och en av de kvinnliga huvudpersonerna har ju dessutom, som sagt, mycket eget att berätta vad gäller deras bakgrund. Den person som ligger bakom storyboarden har verkligen gjort ett allmänt bra jobb med att ge mycket liv och karaktär till rollfigurerna.


   

Sakura Quest har varit en himla trevlig och lite småmysig serie att titta på som jag verkligen kan rekommendera såhär i hösttider att man ser. För med sitt stillsamma upplägg och ändå ganska enkla historia, passar den perfekt att titta på väl nedsjunken i en mjuk soffa eller fåtölj med någonting varmt att dricka. Det "drama" som sker i denna slice-of-life ligger ju alltid på en väldigt rimlig och trovärdig nivå just på grund av sin genre, men därmed inte sagt att serien skulle vara något slags sömnpiller! Tvärtom är den som sagt riktigt trevlig och huvudpersonerna väldigt charmerande, så det är lätt att fästa sig vid dem och hålla tummarna för att de ska lyckas göra någonting åt Manoyamas "förfall". Kommer helt klart att sakna byn, dess invånare och de flitiga huvudpersonerna – samt deras härliga gemenskap och positiva attityd – som alla gjort sitt allra yttersta under det år som passerat i animen. Ibland är det skönt att själv bara få ta det lite lugnt och se andra fundera och arbeta hårt istället ;)


AnimeNewsNetwork: Good, worth seeing

MyAnimeList: Good

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards