Direktlänk till inlägg 19 september 2017

Tsurezure Children - Manga vs Anime

Av Tomas Engström - 19 september 2017 09:19

Yuki Minagawa är en vänligt sinnad men också väldigt retfull klassrepresentant. Masafumi Akagi är en väldigt framfusig, dominant kille som sitter i studentrådet. Ryouko Kaji är en motsträvig, ignorant tjej som ofta står och röker bakom skolan. Chizuru Takano är en tillsynes emotionellt handikappad tjej som hävdar att hon inte är intresserad av kärlek eftersom hon inte förstår sig på den känslan. Alla dessa och fler därtill är på väg att finna kärleken på skolgården, hur omaka vissa av paren än må kännas och hur otippade deras känslor än må vara.


 

Tsurezure Children var ju en av de animeserier som började sändas i början av sommaren och som jag direkt föll för, så till den grad att jag en månad senare – i samband med mitt inköp av en Kindle Paperwhite – även började läsa mangan som animen baseras på. För den här serien har en så otroligt träffsäker och bra humor, med helt fantastiska karaktärer och olika personligheter, att jag inte har kunnat få nog av den och vill därför även utse Tsurezure Children till en av årets absolut roligaste serier med några av de bästa av karaktärer som jag har haft det stora nöjet att få bekanta mig med.


Utöver att vara humoristisk så är hela premissen för Tsurezure Children ren och skärromantik på high school-nivå, där man genom mer än halva serien introducerar flertalet karaktärer som alla är kära i någon. Vissa av dessa blir omedelbart ett par efter en bekännelse, medan andra går lite som katten kring het gröt – där ett fåtal aldrig ens riktigt kommer till skott med att avslöja sina känslor. Så det är alltså en ren relationsserie med stora portioner humor till sig och eftersom alla par är så pass unga, uppstår många nästan lite "pinsamma" eller bara genanta situationer som man kan känna igen sig själv i – från just samma period av ens liv. Det här med att våga hålla hand, den första kyssen, att prata med sin partner inför sina vänner eller när ens familjemedlemmar är på väg att lista ut vad som har hänt. Så kärleksfullt, så härligt, så underhållande!


 

Och det som verkligen gör den här serien så oerhört underhållande är alla dess personligheter. Jag blev ärligt talat förvånad och överraskad av antalet karaktärer och par som presenterades redan i det första avsnittet, och att de sedan dessutom blev än fler i nästa. Vanligtvis brukar man ju ändå fokusera på ett eller högst två par åt gången i en serie av detta slag, kanske gå så långt som att göra ett triangeldrama av det hela. Men här lär vi känna så många olika personer att jag omöjligt skulle kunna prata om alla var och en för sig på grund av hur snurrigt och rörigt det i så fall skulle bli, för att inte tala om en väldigt onödigt lång text! Det som är så märkligt här också är hur bra det faktiskt fungerar och hemligheten för detta lyckade recept är personligheterna.


Alla dessa skolungdomar beter sig nämligen väldigt annorlunda från varandra och vissa av paren känns rent utav omaka, vilket förstås bara gör saken än roligare och mer intressant. Men med så många protagonister kan man förstås ställa sig frågan om det inte blir för mycket? Och visst, med så många ansikten som ska synas och utvecklas blir det såklart lite hoppigt mellan avsnitten, men avsnitten i sig och även alla dessa "sketcher" som jag skulle vilja kalla dem för – när vi får se två personer som har någon form av kärleksfull relation till varandra – är oerhört korta. Ett typiskt avsnitt är nämligen bara 12 minuter långt och därför ägnar man vanligtvis heller inte fler än ett par minuter per par när de väl hamnar i bild. Så därför gör det inget att antalet protagonister och par är så pass många, när sketcherna så snabbt avlöser varandra.


  

Tsurezure Children som original, alltså mangan, är nämligen bara uppbyggd i korta, snabba seriestrippar om 4 paneler vardera, 8 totalt per sida där de fyra nästkommande alltid är en direkt uppföljning på de första – men där det i vissa fall även uppstår en viss tidsskillnad från en sida till nästa. Den sista sidan av varje sådan historia/kapitel avslutas alltid med ett "The End" som står utskrivet. Att översätta detta upplägg till en anime innebär således korta sketcher och det är därför som varje par också får så till synes lite tid per avsnitt, där vissa inte nödvändigtvis återkommer alls under dessa 12 minuter.


Här känner jag att animen gör sig snäppet bättre än mangan, just på grund av formatet. För produktionsbolaget har tacksamt nog valt att gallra bland alla karaktärer och kärlekshistorier när man adopterat serien till en anime, förmodligen på grund av den rejäla mängden som mangan har. Jag blev faktiskt rent utav förvånad över att mangan har så pass många flerkaraktärer till sig och därmed även känns mycket mindre sammanhängande, eftersom det kan gå väldigt många kapitel innan man får någon återkoppling till de där som man lärde känna i de första kapitlen. Här kan jag således känna att det blir lite för mycket av det goda eftersom jag fäster mig något mer vid vissa karaktärer än andra, och att då ständigt matas med nya par, omständigheter och personligheter får mig att bli en smula otålig när jag sitter och önskar en återkoppling till de som jag redan har fått lära känna en gång.


 

Men utöver det skulle jag säga att man har precis lika mycket glädje av att läsa mangan som att titta på animen och eftersom mangan som sagt har ett ännu bredare utbud av karaktärer och sketcher, så innebär detta också att det formatet får ett visst extra mervärde. Visst är det väldigt trevligt och vackert att få se alla karaktärer komma till liv med såväl välgjorda animationer som färg i animen, men jag skulle inte välja animen över mangan enbart för detta. Anpassningen till TV-formatet är i varje fall väldigt snyggt gjord och väl utförd och de kortare avsnitten känns också rätt med tanke på originalets upplägg.


Tsurezure Children har absolut blivit en av de skol- och romantikserier som står mig som mest kär och ligger högt upp på min topplista av såväl anime som manga. Den är fantastiskt träffsäker med sin humor, innehåller många underbara karaktärer och ser bra ut oavsett format. Måste man prompt välja mellan att antingen läsa mangan eller se animen så tycker jag att animens gallring av karaktärer ger en mer sammanhållen upplevelse, vilket är till seriens fördel. Men då har mangan också många fler historier att berätta och erbjuder således mer material för läsaren. Och mer, det kan jag lova er att ni kommer att vilja få när ni väl har satt er för att antingen börja titta på eller läsa Tsurezure Children.


AnimeNewsNetwork: Excellent, should be in anyone’s collection

MyAnimeList: Great

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards