Direktlänk till inlägg 26 augusti 2017

Bakemono no Ko

Av Tomas Engström - 26 augusti 2017 12:01

9-årige Ren bor, sover och äter ute på gatan efter att ha rymt hemifrån då han plötsligt blev föräldralös när mamman omkom i en olycka och pappa plötsligt bara lämnade familjen. Bitter och hatisk vägrar Ren att lita på folk i sin omgivning och skyr även sina släktingar som pesten, som ändå bara agerar kallt och distanserat mot honom. Sittandes vid vägkanten i centrala Tokyo blir Ren plötsligt tillfrågad om han vill följa med och bli främlingens lärling. När Ren tittar upp möts han av en abnormt storvuxen varelse vars huva döljer ett lurvigt ansikte och en djurisk blick, vilket får honom att falla baklänges och tappar bort mannen. Sökandes runt Shibuyas gator gör Ren ett försök att hitta främlingen men irrar helt bort sig när han slinker in i en smal gränd – som plötsligt blir som en labyrint av likartade passager.


Väl ute igen har Ren lyckats finna en slags fabelvärld som befolkas av djur och efter ett tag har han turen att bli återupptäckt av den främmande mannen, som visar sig vara en välkänd krigare vid namn Kumatetsu. Denne står som kandidat för att ta över titeln som Herre över Djurvärlden Shibuten, men Kumatetsu är lika antisocial och utstött av samhället som Ren själv. Därför har Shibutens nuvarande Herre beslutat att Kumatetsu inte kan kandidera utan att först åta sig en lärling – vilket är precis vad Ren nu har blivit utsedd till. Det här gör dock Kumatetsu än mindre populär då människor egentligen är förbjudna i Shibuten, eftersom deras destruktiva känslor riskerar växa sig så pass starka att det uppslukar dem...


 

När eftertexterna till Bakemono no Ko slutligen började rulla efter närmare 2 timmar tänkte jag glatt "Vad skönt att det fortfarande finns sådana här pärlor kvar där ute att utforska" och därefter beställde jag genast filmen på Blu-ray. Den visades i Japan 2015 och egentligen borde jag verkligen ha sett den tidigare än så här, men så kan det vara ibland när grejer helt passerar under radarn – trots att man egentligen borde bevaka allting som Mamoru Hosoda gör. Karln är ju sedan tidigare känd för bland annat Summoner Wars och Wolf Children, två riktigt fantastiska filmer som man nästan måste ha sett. Och nu sållar sig även Bakemono no Ko till Mamorus repertoar av mästerverk.


Det mest magiska med just den här filmen är omgivningarna och idén på en värld som existerar parallellt med vår egen, vilket är min absoluta favoritpremiss för anime och manga. Spirited Away, Howl’s Moving Castle, The Ancient Magus’ Bride – det finns en anledning till varför jag håller dessa historier så högt i jämförelse med andra, även om till exempel The Girl Who Leapt Through Time och Marnie också ligger i det absoluta toppskicket om man ser till tecknarstil, animering och manus. Och här i Bakemono no Ko är det alltså platsen Shibuten som genast tar tag i mitt hjärta och får det att pumpa snabbare.


 

Och snabbt går det också under filmens första halva, där berättelsen rullar på i ett väldigt bra tempo när karaktärer, platser och intressanta små detaljer i handlingen introduceras om vartannat. Vi lär oss vem Ren är, det farliga med att vara människa enligt invånarna av Shibuten, Kumatetsus bakgrund och nuvarande position och vi ser snabbt hur väl de här två så snarlika personerna kompletterar varandra och lär sig av varandra. Den här timmen bygger verkligen upp både världen och våra huvudpersoner samtidigt som det också förebådar en intressant och spännande utveckling av vissa händelser – vissa sagda och andra osagda. Tyvärr får jag ändå erkänna för mig själv att jag i nästa timme sitter och funderar över vissa saker som fortsätter att vara osagda, även när filmen väl är slut. Men egentligen är det inte värt att klaga på för det finns absolut ett värde i att inte berätta allt, utan låta en viss mystik få vara kvar. Det placeras istället i betraktarens fantasi att själv lägga de pusselbitarna på plats och fundera på betydelsen.


Den andra halvan presenterar faktiskt överraskande många nya element till historien och det händer även ett par oväntade saker med karaktärer, samtidigt som nya personligheter börjar uppta plats. Väldigt roligt och som sagt överraskande, men det här blir också anledningen till varför sådant som jag hade förväntat mig få höra någonting mer om blir minimerat eller bara borstas under mattan. Som sagt, egentligen ska inget att klaga på för de behöver inte förklaras mer för var gemene tittare. Men jag personligen hade ändå absolut uppskattat det. Dock uppskattar jag ju nästan ännu mer att filmen kan ta en sådan vändning halvvägs igenom och just lyckas med att överraska mig med saker som jag aldrig ens hade tänkt på skulle kunna hända


 

Den största behållningen i den första halvan ligger i varje fall i den underbara dialogen och utbytet mellan Ren och Kumatetsu, vars relation utan tvekan är hela filmens hjärta. Tjurskalliga, envisa och socialt inkompetenta börjar dem inte helt oväntat med att endast gå varandra på nerverna. Men det är också därför som Kumatetsu har fått i uppdrag att skaffa sig en lärling, eftersom han behöver lära sig att umgås med andra och framförallt inte alltid låta sitt hetsiga humör och korta stubin ta över. Han har ett väldigt burdust sätt och en hård yta men visar snart att det finns något mer där under. Och Ren är inte särskilt mycket bättre, med sina svårigheter för att lita på folk och låta sig omhändertas av någon – efter att ha tyckt sig blivit sviken av inte bara sina släktingar och pappa, utan redan utan även sin så tragiskt bortgångna mamma. Men när han upptäcker hur utstött och ensam Kumatetsu också är så börjar Ren utveckla en sympati och ett band till honom.

Återigen måste jag dock bara få säga hur märkligt jag därför kan tycka att det blir med de tidiga händelser som den andra halvan för med sig, utan att säga alltför mycket eftersom där fanns en stor behållning för mig i att bli så överraskad av förloppet.


Grafiskt och musikmässigt finns det inte mycket att säga utöver hur mästerligt allting har utförts. Animationerna är verkligen magiska redan från första början, när det pratas om gudar och återfödsel och vi får vår allra första inblick i världen Shibuten. Tokyo och distriktet Shibuya är så vackert återskapat att det känns som om jag befinner mig på plats, och alla karaktärer är både detaljerade och välanimerade.


 

Bakemono no Ko är nästintill ett fläckfritt mästerverk med underbara karaktärer, skön humor, en spännande historia och fantastiska miljöer. Första timmen tycker jag rullar på särskilt bra med ett härligt tempo, men den andra halvan av filmen anser jag tappar lite, lite momentun och även fokus till viss del. Å andra sidan händer det saker som jag aldrig hade kunnat förutspå och som verkligen lägger grunden för flertalet nya intressanta utvecklingar av både karaktärer och storyn. Mamoru Hosoda har utan tvekan lyckats igen och gjort en fantastisk film som är en värdig efterföljare till Wolf Children.


AnimeNewsNetwork: Excellent, should be in anyone’s collection

MyAnimeList: Great

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards