Direktlänk till inlägg 17 januari 2017

Emma: A Victorian Romance

Av Tomas Engström - 17 januari 2017 12:22

Emma har spenderat större delen av sitt liv åt att tjäna sin arbetsgivare Kelly Stownar, som tog in den dåvarande blomsterflickan från gatan för att ge Emma en chans att förändra sin så tungsinta framtid. Under årens lopp har Emma blivit ett lika flitigt som tillförlitligt hembiträde och med sin vänliga inställning och charm, lyckas hon komma den ensamstående Kelly allt närmare.


En dag får man besök av unge herr William Jones, äldsta sonen i det framgångsrika handelshuset Jones, som Kelly för länge sedan agerade handledare och lärare åt. När Emma och William lär känna varandra så uppstår där en omedelbar attraktion men i denna epok där ens sociala status betyder allt, blir deras förälskelse endast ett problem och hinder när Williams försöker lägga fram för sin familj vem Emma är...


 

För er som fortsatte att följa mina recensioner på DigitalEscape efter flytten, blir detta en favorit i repris och så även för min egen del. Jag läste nämligen Emma under vintern 2014 och det finns två anledningar till varför jag låter publicera mina tankar en gång till, den här gången här på animebloggen: för det första har den gamla recensionen gått förlorad i en av serverkrascharna på DE, vilket ju är trist då jag gärna refererar till Emma som en av mina favoriter bland manga. För det andra har jag haft serien på huvudet väldigt mycket de senaste två veckorna, efter att jag avslutade en annan romantisk serie - som heter Ao Haru Ride (eller Blue Spring Ride). Och då slog det mig hur pass länge sedan det var som jag läste Emma och att jag inte bara skulle vilja göra ett kärt återbesök, utan rent utav det japanska importera originalet till min samling i bokhyllan.


Således ger jag er nu Emma: A Victorian Romance så som recensionen såg ut för lite drygt 2 år sedan. Jag hoppas verkligen att dess innehåll ska locka fler till att upptäcka denna härliga, romantiska historia i ett viktorianskt England.


Den här historien som jag just beskrev är kanske inte den mest unika utan har ju tvärtom gjorts flera gånger tidigare, även i just den här tidsperioden som är 1900-tal. Men karaktärerna vi lär känna, miljön som man vistas i och sättet som allting porträtteras på är bara så enormt betagande att jag utan problem dras med i historien och finner det som händer lika spännande som intressant. Tacksamt nog är Emmas och Williams relation dessutom inte fri från komplikationer och allting löser sig heller inte bara helt magiskt, utan det krävs både tid, övertalning, envishet och kärlek för att lyckas gå framåt. Det känns dessutom väldigt uppfriskande med en manga som inte tar plats i öst utan istället porträtterar en del av västvärlden.


 

För Emma utspelar sig som sagt under den viktorianska eran, i ett England som man lyckas fånga oerhört väl i allt från stadsmiljön till karaktärer. Folk uppför sig på ett sätt som känns väldigt trovärdigt för tiden och man talar även på ett väldigt hövligt sätt, vilket förstås översätts väldigt väl till det engelska språket. Till och med namn på stora verksamheter eller bara småartiklar såsom cigaretter och choklad är korrekt namngivna, och emellanåt ägnas det rent utav sidor åt att förklara vad som menas med vissa uttryck eller just produktnamn. Det här är någonting som jag verkligen uppskattar i en serie där man faktisktockså försöker fånga känslan från en viss tid i historien och Emma lyckas som sagt verkligen bra med detta.


Men personerna som vi lär känna genom denna 10 volymer långa manga är däremot väldigt snarlika varandra utseendemässigt, betydligt mer än vad jag brukar kunna tycka när jag ser en anime eller läser just en manga. Månne är det just tidsperioden som är den största orsaken till detta, i och med att samtliga karaktärer är så likartat uppklädda, har samma frisyrer samt ett väldigt lika sätt att agera på. Annars ser sidorna vältecknade ut, håller hög nivå på detaljer i såväl bak- som förgrund och allting är på det stora hela fantastiskt bra utfört rent designmässigt. Där existerar rent utav flertalet tysta partier, alltså serierutor utan pratbubblor, där ingen säger någonting alls men man ändå så tydligt kan avläsa från personernas ansiktsutryckt hur de känner och vad de tycker för någonting.


        


Det blir dock lite märkligt mot slutet av mangan när huvudhistorien plötsligt får ge plats åt förvånansvärt många sidospår. Här får vi nämligen krypa under skinnet på ett stort antal bikaraktärer och se saker från såväl deras förflutna som vad som händer just nu i nutid – parallellt med huvudhistorien. Visst är det en rolig och intressant utfyllnad som bidrar till mycket karaktärsutveckling, men dock inte för våra huvudpersoner. Självklart måste inte att allting hela tiden kretsa kring Emma och William, även om nu historien är deras och namnet på mangan är just Emma. Tvärtom kan jag uppskatta dessa sidospår eftersom de flesta av dem är så välgjorda och trevliga, liksom de personer vi där och då lär känna närmare. Men när man under en så pass lång period väljer att fokusera på någonting helt annat, så tappar jag lite av känslan som hitintills har byggts upp och kan inte låta bli att undra: vad händer just nu med seriens två faktiska huvudpersoner?


En annan fråga som lämnas lite hängande i luften har att göra med familjen Jones status, när en plötslig osämja med en annan familj uppstår av en anledning som jag inte vill avslöja. Varför så lite om detta när det där och då tycks få sådana oerhörda konsekvenser? Eller blev det ingenting alls av det i slutändan och i så fall varför? Vissa handlingar och inträffanden hade jag helt enkelt önskat få se mer av konsekvenserna från, istället för att som nu berätta så många småhistorier att jag lämnas till att själv fundera över vad som egentligen kan ha skett hos familjen Jones under tiden. För med så pass mycket tid som uppenbarligen ska ha förflutit när man väl återupptar huvudhistorien och lämnar bikaraktärernas liv, så kan jag inte låta bli att tycka hur någonting borde ha hänt däremellan – mer än att tiden bara per automatik skulle ha "läkt alla sår". Ett par makalösa sista kapitel rundar dock av historien perfekt och knyter åt säcken på ett tillfredställande, vackert och trevligt sätt som gör att jag kan lämna dessa frågor bakom mig.


 

Emma är en oerhört väl framförd kärlekshistoria där våra två turturduvor till protagonister för möta såväl framgångar som motgångar och verkligen kämpa för att deras relation ska kunna fungera. Den innehåller också lagom rikligt med informativ och intressant bakgrundhistoria - som mot slutet förvisso snubblar iväg lite väl långt från huvudvägen och börjar berätta sidospår, men ändå lyckas avsluta på ett tillfredsställande vis när man hittar tillbaka till Emma och William igen. Serien är vackert tecknad, världen väldigt detaljerad och man porträtterar tidsperioden exemplariskt. En härlig historia med lika härliga karaktärer, allting rakt igenom charmerande genomfört.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards