Direktlänk till inlägg 6 september 2012

Elemental Gelade - det här är shounen

Av Tomas Engström - 6 september 2012 15:21

 


Shōnen (少年), shonen, shounen. Kärt barn har många namn och är det någonting som Elemental Gelade äntligen har lärt mig så är det innebörden av det här ordet. Jag har tidigare aldrig riktigt brytt mig om att ta reda på vad det här uttrycket stå för utan istället alltid valt att beskriva dessa animes för vad dem är; nämligen någonting där protagonisten är en typisk pojke i sina unga tonår som allt som oftast i just fallet med animes tenderar att hamna mitt i klistret/något stort äventyr – vanligtvis på grund av hur han visar sig vara speciell på ett eller annat sätt där någon form av superkraft är den vanligaste orsaken till den situation som personen försätts i och detta formar även seriens intrig.


Så är alltså naturligtvis även fallet med Elemental Gelade som handlar om himmelspiraten Coud ”Cou” Van Giruet. Under en helt vanlig bordning av ett annat skepp i bästa, sedvanliga piratanda där Cou och (framförallt) hans kamrater Red Lynx rånar sagda skepp på alla sina tillbehör, visar det sig hur man kommer över en alldeles särskild ”skatt” i form av en människoliknande flicka som tillhör rasen Edel Raid; kända för att skänka de mest fantastiska, stridsliknande egenskaperna genom att bli ett med den person som de väljer att binda sig till och då kan förvandla sig till ett vapen av något slag. Det är när Cou och hans piratvänner plötsligt blir anfallna kort efter att ha funnit denna Edel Raid som hon, Ren, väljer att binda sig till Cou efter att han har uppoffrat sig för henne trots att hon och hennes ras är van vid att människan inte ser på dem som någonting annat än ett verktyg, och således ger Cou enorma krafter i form av ett jättelikt svärd.

När attacken väl har avvärjts och Cou lämnat skeppet tillsammans med Ren så berättar hon om födelseplatsen för Edel Raids som heter Edel Garden och att hon måste ta sig dit – inte bara på grund av vem hon är utan främst för den plågade kvinnoröst som hon hör inom sig och som vädjar åt Ren att ta sig dit så fort som möjligt.


Resan till Edel Garden blir givetvis både en lång och svår sådan då den här platsen dels är något av en myt som ingen riktigt vet vart den ligger och dels på grund av hur Cou och Ren ständigt jagas av andra personer som vill åt Ren och hennes krafter, i synnerhet som hon inte är vilken Edel Raid som helst utan den sista av de så kallade Shichiko-hoji (sju glittrande juveler) vilka utgör de mäktigaste av Edel Raids. Men bortsett från de sedvanliga, makttörstande individerna så har man även organisationen Arc Aile efter sig vars uppgift är att söka reda på alla Edel Raids i världen och föra dem samman på en och samma plats – för deras egen säkerhet, säger dem åtminstone. Slutligen finns det ytterligare en grupp personer som är ute efter Ren och som gång på gång sänder ut de så kallade Elemental Gelade (konstgjorda Edel Raids) för att jaga rätt på henne och skilja Ren åt från Cou, men vilka dem är och vad deras motiv är vet man inte.


Det känns bra att äntligen kunna liksom namnge vad det är som jag vanligtvis har svårt för i animevärlden och det är just shounen – alla dessa serier som är lite halvsjaskigt gjorda med en något barnslig och små”slarvig” tecknad stil, försök till häftig action, tradiga dialoger och en inte alltför spännande intrig. När jag ser Elemental Gelade så känner jag hur serien träffar rätt på alla dessa punkter och det är sällan som jag känner någon som helst sympati för ”stackars” Ren, att Cou skulle vara en äkta hjälte, eller hur den ständigt återkommande humorn skulle vara vidare rolig eller ens passande. Ren är förvisso rätt söt och rar, det skall erkännas, och någon enstaka gång kunde jag väl känna någon slags koppling till henne. Men å andra sidan är Cou något av en irriterand snorunge som försöker för mycket och det är väl på det stora hela också problemet som jag har med shounen av den här typen – att man försöker för mycket. Det ska alltid vara så himla häftigt, så himla dramatiskt, så himla sorgligt och så himla spännande. Men det är det aldrig, istället känns allting mest bara fånigt och utdraget. Det faller platt.


Jag tror mig bestämt ha sett ännu sämre shounens än så här men så har jag också sett betydligt bättre. Å andra sidan känns Elemental Gelade redan från första bildrutan och de första scenerna som en serie som inriktar sig mot en helt annan typ av åldersgrupp än där jag själv ligger. Elemental Gelade är helt enkelt en typisk shounen av medelmåttig grad, rekommenderad endast för de som inte kan få nog av ”tuffa” tonårspojkar som leker hjälte med sina superkrafter. Men nästa gång som jag själv tar mig an en shounen ska jag först se till att göra lite research och kontrollera på vilken nivå den ligger.


AnimeNewsNetwork: So-so, it didn’t really grab my attention.

MAL: Average.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards