Direktlänk till inlägg 21 augusti 2012

Hidamari Sketch - en helt ordinär, charmig skolanime

Av Tomas Engström - 21 augusti 2012 09:45

 


Yunos dröm har just slagit in: hon har nämligen tagit sin in på konstnärsskolan i Yamabuki och flyttar därför ut från sin familj för att bo i sitt egna lilla rum i en hyresfastighet - som praktiskt nog ligger på andra sidan gatan av skolan. Här blir hon snabbt vän med sina grannar vilka är tre tjejer som går i samma skola, däribland hennes klasskamrat Miyako och denna samling av fyra unga tjejer utgör protagonisterna i Hidamari Sketch.


I takt med att de 12 avsnitten (samt två specialavsnitt) som utgör den första säsongen löper ut så fullföljer Yuno och Miyako sitt första år i skolan, samtidigt som deras ett år äldre vänner tar sig vidare till sitt sista år och när dem inte lär sig teckna, måla och rita på sina lektioner så följer vi istället tjejerna i deras privatliv medan dem lär känna varandra allt bättre och deras vänskap tätnar. Det här är en så lugn och mysig serie som skolanimes bara kan bli, utan några galna upptåg eller konstigheter - allt som sker är såväl realistiskt som jordnära och det uppstår aldrig något direkt drama som rubbar tjejernas vänskap heller, utan vi pratar en till 100% lugn och fin "slice-of-life" som framförallt tar sin plats utanför skolans väggar - i synnerhet hemma hos tjejerna då de allt som oftast är tillsammans, men även nere på stan för att kanske handla någonting eller bara sjunga karaoke.


Jag blir faktiskt något förvånad över just hur lite skola och mycket fritid som uppvisas; övriga klasskamrater är till 90% ansiktslösa och utöver den skakiga gamla rektorn så är det bara deras klasslärare Yoshinoya som man visar upp. Å andra sidan har denna kvinna tillräckligt mycket personlighet att det räcker och blir över, med sin väldigt överenergiska framhållning och unga utstrålning. Dessutom älskar hon att klä upp sig i alla möjliga kostymer - vanligtvis sådana som framhäver hennes kropp vilken hon är väldigt nöjd över. Men det är alltså väldigt sparsamt med karaktärer som man faktiskt kan "ta" på, vilket jag också tycker känns bra i en så pass kort anime för då kommer man istället närmare de fyra tjejerna som serien Hidamari Sketch handlar om.


Visuellt kände jag väldigt snabbt igen mig från "Sayonara, Zetsubou-Sensei" då det är Akiyuki Shinbo som står som regissör för Hidamari Sketch och det märks väldigt snabbt och tydligt på stilen - men inte just den grafiska utan mer... tekniska, kanske jag ska säga, eller om jag menar tvärtom. Det är just de här klippen och vinklarna och hur sparsamt man kan använda färgerna från en bildruta till en annan - för att inte tala om hur fel färgerna ibland blir. På ett sätt kändes detta som mer välpassande i Sayonara, Zetsubou-Sensei just på grund av sin tecknarstil, men där tyckte jag dock att det blev lite för mycket av alltsammans. Här i Hidamari Sketch håller man tillbaka lite på dessa "effekter" och det känns bättre så både för själva tecknarstilen men också vad serien är: en charmerande, mysig skolanime - inte lika knasig och dråplig som Sayonara, Zetsubou-Sensei även om Hidamari Sketch självfallet bjuder på en hel del humor även den, det säger nästan sig självt.


Och där tror jag nästan att jag kan sätta punkt för det jag vill ha sagt med den här animen: charmerande och mysig, ingenting jättespeciellt egentligen men ändå lyckas Akiyuki Shinbo med sitt fokus på denna grupp av fyra härliga tjejer få mig att vilja koka en kopp choklad, svepa in mig själv i en tjock filt och sätta med ett :3-leende i soffan för att fortsätta in på nästa säsong - som torde erbjuda mer av samma.


AnimeNewsNetwork: Very good, don't miss it.

MAL: Very good.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards