Direktlänk till inlägg 16 februari 2012

Ao no Exorcist - (en till) lagom actionfylld tonårsserie

Av Tomas Engström - 16 februari 2012 22:15

Rin Okumura är en tonårspojke med vissa humörproblem och när man är omänskligt stark av sig samt har lätt för att tappa kontrollen, leder det förstås till att man får lite svårt för att bli accepterad av människor. Hans bror Yukio däremot är raka motsatsen och trots sin blyghet som liten samt hur han ständigt blev räddad ur situationer av den alltid lika våghalsiga och framåtgående Rin, så är det ändå Yukio som idag (när de båda befinner sig i övre tonåren) kan uppfattas som ha lyckats med sitt liv; som en äkta mönsterelev på skolan där han går och med en stabil och lovande framtid framför sig.


Deras far, som är präst till yrket, är dock väldigt förstående och har alltid visat sitt tålamod med Rin under hela hans uppväxt och försökt få sin son att förstå att även om samhället kan tyckas vända sig mot honom så är det inget fel på honom - han är ingen "demon" som han så ofta blir kallad just på grund av sitt agressiva och våldsamma sätt att uttrycka sig när han tappar kontrollen över sin ilska.


Men när Rin en dag hjälper en liten flicka som blir retad av vad som ser ut att vara något slags väsen osynligt för alla i omgivningen förutom honom själv och faktiska demoner plötsligt visar sig existera i den tidigare så lugna världen, vänds livet plötsligt upp och ner för såväl Rin som hans bror när det samtidigt visar sig att Rins djävulska humör verkligen sitter i någonting inte helt mänskligt...


 


Så var det dags igen då - för ytterligare en serie som känns som att den framförallt riktar sig till tonåringar där vi ser en ung protagonist som tror sig vara en helt vanlig skolpojke (även om nu Rin inte går till skolan p.g.a sina personlighetsproblem) med ett vanligt om än komplicerat vardagsliv som vilken annan människa som helst, men som plötsligt visar sig vara så mycket mer än bara en svensson i mängden och där hela vardagen kastas omkull från ett avsnitt till ett annat. Vem eller rättare sagt vad Rin är tänker jag inte spoila här även om det bara går två avsnitt innan seriens "twist" och faktiska handling avslöjas, men Rin är alltså inte som du eller jag utan besitter smått otroliga krafter och de väsen han nu plötsligt kan se är någonting som halvt som halvt samexisterar i vår värld men egentligen kommer från demonvärlden Gehenna.


Bortsett från de mer lågprofilerade och mer eller mindre harmlösa smådemonerna såsom den som retade flickan som Rin hjälper i det första avsnittet, finns det givetvis även betydligt större och många gånger farligare demoner som behöver sättas stopp för så att kaos inte utbryter i samhället, och detta är vad man på "True Cross Academy" utbildar de personer som faktiskt föds med förmågan att se dessa varelser - nämligen Exorcister, och Exorcist är precis vad det visar sig att inte bara Rins far utan även hans bror Yukio är. Nu väljer förstås Rin också att gå denna väg för att dels lära sig att kontrollera sina krafter, men framförallt beskydda sina nära och kära.

Genom akademin där Rin och Yukio numera går tillsammans, introduceras vi för ett antal personligheter som utgör den skara karaktärer som man följer genom de 26 avsnitt som Ao no Exorcist (eller Blue Exorcist) består av.


Jag hade, lite dumt nog, extrema förväntningar inför den här serien då jag fick höra väldigt mycket gott om den - i synnerhet just som den debuterade förra året. Det var många som var smått lyriska över det första avsnittet och efter att även själv ha sett det så förstod jag absolut uppståndelsen. Tyvärr tycker jag att serien tappar en del även om den kommer igen lite mot slutet, men det här är för mig dessvärre ytterligare en väldigt typisk anime i sin genre som jag känner att man uppskattar bäst i åldern 16-20 eller om man bara känner något extra för karaktärer med coola krafter som slåss och håller på - vilket jag sällan gör om det nu inte utförs på ett utomordentligt bra sätt (Bleach är ett bra exempel på en sådan anime).

Vältecknad, lagom intressant story, hyfsade karaktärer och så förstås lite humor i det hela. Jag stuvar undan Ao no Exorcist i samma fack som bland andra S-CRY-ed och till en viss del även Buso Renkin, men håller den ändå lite högre kvalité än så och tycker i slutändan att den var sevärd. Kanske skulle mitt anime-jag känna sig bättre mättad om jag bara inte hade haft så höga förväntningar på serien, bara för att det första avsnittet gjorde ett så gott första intryck tillsammans med vad jag hört andra säga...




AnimeNewsNetwork: Good, worth seeing.

MyAnimeList: Good.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards