Alla inlägg den 27 september 2011

Av Tomas Engström - 27 september 2011 10:57

11-årige Wataru Mitsuya får plötsligt sin vardag och sitt liv helt omkullkastat när hans pappa bestämmer sig för att lämna familjen och mamman dessutom kort därpå insjuknar kraftigt... Men än finns det hopp för i ett hus som står under byggnation och som sägs vara hemsökt, hittar Wataru en dörr som leder till en annan värld där den som lyckas finna sex magiska stenar får träffa Ödets Gudinna och av henne få en önskan uppfylld.


Men det är förstås lättare sagt än gjort att finna stenarna och Watarus klasskamrat Mitsuru har dessutom redan besökt världen sedan tidigare - även han på jakt efter stenarna och en önskan som kan skriva om historia och förändra ens öde. I denna värld av monster och magi måste Wataru samla det mod som krävs för att ge sig ut på den fantastiska resa och det äventyr som väntar honom; vilket inkluderar allt från sjömonster till tjuvar men också sina egna tvivlande tankar med ett enda mål i sikte: att återställa sin trygga vardag och älskade familj.


 


Brave Story öppnar rätt så fantastiskt; filmen är oerhört vältecknad med sköna, mjuka linjer och väldigt välgjorda animationer. När man sedan dras in i den andra världen blir det bara än mer spektakulärt med en riktigt färgglad palett och fantastiska varelser som fick mig att tänka på badgästerna som man ser i Spirited Away. Watarus äventyr här är ett spännande sådant och det händer hela tiden någonting nytt i form av diverse utmaningar för honom att överkomma och som hjälper honom att växa lite som person.


Lite synd är det dock bara att jag ändå inte kan låta bli att störa mig på någonting i bakgrunden. Det är svårt att sätta fingret på men jag känner ibland hur filmen liksom springer ifrån tittaren lite, att handlingen går väl snabbt framåt. Det är som sagt en väldigt rik och fantastisk värld som jag bara tycker att man kunde ha fått se mer av - spätt på Watarus äventyr med ett lite tjockare lager färg istället för att bara dra en tunn, utdragen rand som hela tiden tappar lite av den där färgglada och fina paletten. Filmen hämtade dock igen en del av vad den förlorat mot slutet och på det stora hela är jag absolut nöjd, men istället för att "bara" vara en film som man bör se så hade den kunnat vara ett måste. Å andra sidan hade jag inte sådär jätteenorma förväntningar på filmen då jag tycker att fantasy-historier rent generellt har lite svårt för att lyckas perfekt, så att Brave Story blev så här pass bra var verkligen underbart att få se och en upplevelse väl värd sina 109 minuter.


Som sagt, ett riktigt välsmakande äventyr som i synnerhet ser spektakulärt ut även om fyllningen hade fått kunna vara aningen tjockare.


AnimeNewsNetwork: Very good, don’t miss it.

MyAnimeList: Very good.

IMDB: 7/10

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards