Alla inlägg den 4 augusti 2011

Av Tomas Engström - 4 augusti 2011 12:44



I en förstörd värld där samhället sedan länge förfallit, människan nästan helt utrotats av robotar och dessa robotar har drabbats av vad som kallas för "ruinen" vilket sakta men säkert bryter ner dem till ingenting, vandrar Casshern utan något minne om vem han är eller vad som har hänt. Det enda han säkert vet är att alla robotar tycks vara ute efter honom då han inte kan gå någonstans utan att bemötas av en blandning av hat och besatthet - med stridsropet "döda Casshern, sluka Casshern".


Första gången som jag bekantade mig med Casshern var för många år sedan när jag såg omslaget till en japansk film vilken verkade så cool att jag nästan blev som besatt av att få se den, något som ändock inte inträffade förrän för bara ett halvår sedan då jag lånade filmen från min syster (yster) och glatt i hågen begav mig hem för att se den - dock med några varningens ord från Maria som själv hade varit lyrisk över Casshern en gång i tiden men förklarade att den kanske inte riktigt höll vad den "lovade".


Och några timmar senare stod det klart att filmen Casshern slagit sig in på min lista över titlar som jag blivit mest besviken över...


Därför kände jag att det nu var dags för Casshern att få chansen att rentvå sig då ju min syster också upplyste mig om hur titeln (som alltså är namnet på huvudpersonen) kom från en anime som bar ett desto bättre rykte, så det var med ännu större förväntningar blandat med hopp och tro som jag för två veckor sedan påbörjade Casshern Sins som i sin tur är en reboot på franchisen.


Tack och lov så skiljer sig Casshern Sins från Casshern å det grövsta på alla sätt och vis. Inte nog med att animen bara rent överlag naturligtvis är bättre än filmen, den har dessutom en helt annan intrig som känns både enklare att följa än den i filmen och mer intressant. Man får här följa Casshern som är en slags superrobot med ett perfekt mänskligt utseende och som serien igenom försöker ta reda på vem han är och vad han egentligen har gjort eftersom han blir beskylld av alla för att vara den som "tagit livet av solen som var månen" och därigenom orsakat ruinen, vilken nu alltså gör att alla robotar plötsligt inte längre lever för alltid utan sakteliga bryts ner oavsett om de försöker reparera sig själva med nya delar. På sin resa stiftar han även bekantskap med ett antal andra människoliknande robotar vilka snabbt blir en del av protagonistskaran som vi får följa genom de 24 avsnitten.


Mörk och vacker, så skulle jag kortfattat kunna beskriva Casshern Sins vars värld är så dyster som det bara kan bli men också väl avbildad och detaljerad. De ruinerade, öde landskapen till trots är världen ändå vacker att se på något vis och de mest tuffaste av strider är riktigt grymt tecknade. Historien är som sagt oändligt mycket mer intressant att följa och det har mycket att göra med att ingenting känns konstigt eller bisarrt, vilket är hur jag skulle beskriva filmen. Animen var förvisso lite knepig att komma in i då de första två-tre avsnitten bara kastar in en i allting utan att man vet mer än vad stackars Cassharn själv gör, men allting klarnar efterhand såväl för tittaren som protagonisten och då sugs man verkligen in i det hela.


På det stora hela en mycket behaglig upplevelse såväl det mentala som visuella planet. Om det finns fler där ute som bekantat sig med Casshern men ännu inte Casshern Sins av rädsla för hur pass mycket den kan ha gemensamt med filmen så säger jag det nu igen: de två ligger så långt från varandra som de bara kan så gör er själva en tjänst oavsett om ni känner igen namnent sedan tidigare eller ej och upplev denna vackra postapokalyptiska skildring.


AnimeNewsNetwork: Very good, don't miss it.

MyAnimeList: Very good.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards