Alla inlägg den 27 juli 2011

Av Tomas Engström - 27 juli 2011 21:17

School Rumble är en kärlekskomediserie som jag stiftade bekantskap med för många, många år sedan men råkade tappa bort mig i mot slutet. Jag minns inte om det berodde på hur svårt det var att finna de sista avsnitten av säsongen (den första) eller om den bara ännu inte ens hade kommit till avslut, men hursomhelst valde jag att se om säsong 1 för något år sedan eftersom jag minns hur mycket jag satt och gapskrattade åt serien och därför prompt ville kunna lägga även de sista avsnitten bakom mig.


Nu har jag äntligen återigen tagit mig i kragen och även tagit mig igenom 2nd Semester - vilket är undertiteln på den andra säsongen.


 


School Rumble handlar inte helt oväntat om ett gäng skolungdomar med väldigt olika personligheter men som alla (till den stora majoriteten) befinner sig i samma årskurs och klass. Den stora gemensamma nämnaren här är dock kärleken och serien kretsar kring alla enorma missförstånd, pinsamheter samt försök till att bekänna sin kärlek som sker i varje avsnitt. För naturligtvis är det så att alla är kära i varandra, kors och tvärs, utan att få sin kärlek besvarad: person A är kär i person B som är kär i person C som i sin tur bara har en enda passion: mat...


De största huvudpersonerna går dock att räkna på en hand och dessa är den korta, gladsinniga men också trånghuvade Tenma Tsukamoto vars hjärta endast slår för den tystlåtne, intelligenta och lite småcoola (men ändå på något sätt också töntige) Ooji Karasuma. Tenma har dock sin egen beundrare i form av bråkstaken Kenji Harima som genom ett slumpartat möte för något år sedan fick sitt hjärta stulet av sagda kvinnliga protagonist, och av den anledningen nu försöker bli en bättre människa genom att faktiskt närvara i klassrummet - som trots allt delas av Tenma.

Dessa tre är de verkliga huvudpersonerna (i synnerhet Tenma och Kenji) men i varje avsnitt får vi även träffa Tenmas tre tjejkompisar och så även hennes lillasyster plus ett par andra klasskamrater.


Drålig är verkligen hur jag skulle beskriva denna anime, i synnerhet den första säsongen som fullkomligt dryper av vansinniga upptåg och tokiga missförstånd. Det roliga ligger särskilt i hur Tenma gång på gång försöker uppvakta sin kärlek och få hans uppmärksamhet samtidigt som Kenji gör precis samma sak - mot Tenma. Men ingen av dem har förstås modet (eller vettet) att erkänna sin kärlek rakt ut utan tar istället till alla möjliga knasiga metoder som de kan komma på för att försöka att lite sådär lagom otydligt förmedla sina dolda känslor. Vilket mest slutar i katastrof och missförstånd, särskilt för stackars Kenji som blir anklagad för att vara såväl en människohatare som pervers.


School Rumble: 2nd Semester var utan tvekan rolig även den och ibland skrattade jag verkligen rakt ut åt det som hände, fast minnet från första säsongen slår den inte. Men det behöver den heller inte göra, School Rumble är på det stora hela en av de roligare skolanimes jag har sett. Men den är som inte riktigt så speciell att den samtidigt också går att klassa som en av de bästa jag har sett, utan den är helt enkelt ”bara” väldigt rolig och att rekommendera att man ser - men inget som jag planerar att stoppa in i min animehylla.


AnimeNewsNetwork: Very good, don’t miss it.

MyAnimeList: Very good.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards