Direktlänk till inlägg 13 juli 2011

Clannad - en kaskad av starka känslor

Av Tomas Engström - 13 juli 2011 02:41

För något år sedan bekantade jag mig med en skolserie som hette Clannad och blev omedelbart kär i denna. Serien var humoristisk, hjärtvärmande och till och från även lite sorglig. Karaktärerna var älskvärda, historien mysig, miljön trevlig. Efter de 24 avsnitten som den första säsongen bestod av (23 plus ett extra sidoavsnitt) satte jag det näst högsta betyget på AnimeNewsNetwork.com och placerade säsong två på listan över vad jag ville se i framtiden.

Och nu är den framtiden här, men eftersom det var så pass länge sedan som jag såg den första säsongen hade jag hunnit glömma bort i stort sett allting - åtminstone de så fina detaljerna och bestämde mig således för att se om hela serien, vilket alltså är vad jag har sysslat med under den senaste tiden och därför vill jag nu presentera för er både Clannad och Clannad After Story.


 


Först och främst ska jag säga att bilden här ovan på ett sätt är lite missvisande och jag tycker att det är märkligt hur den här animen framställs av just dessa söta skolflickor på majoriteten av alla bilder, då det egentligen bara är en av dem som är seriens huvudperson - tillsammans med en kille som inte ens får vara med, men själv tänker jag inleda det här omdömet med att prata om just honom.


Tomoya Okazaki är en 16-årig student som har en väldigt sned syn på livet ända sedan hans mamma dog i en bilolycka för många år sedan. Hans pappa är förvisso ännu vid livet och har gjort sitt bästa för att uppfostra sin son på egen hand, men nuförtiden finner Tomoya sin far hemmavid halvt nedsupen dagarna i ända med spel och dobbel som sin enda sysselsättning.

Gå till skolan, göra ingenting, träffa samma människor, hänga med sin lika omotiverade och apatiska vän Youhei Sunohara, komma hem och sova. Så ser dagarna ut för Tomoya - ända tills han på väg till skolan för ännu en tråkig, förutsägbar dag träffar Nagisa Furukawa vid sidan om vägen som står helt koncenterrad och tyst för sig själv och plötsligt utbrister ”sweet bean bread”. Nagisa är en tystlåten tjej som även hon har lite svårt för att motivera sin närvaro på skolan varje dag då hon på grund av sin blyga personlighet inte har några egentliga vänner, någonting som snart ska förändras när Tomoya nu tar kontakt med henne och de båda slår följe till skolan.


Clannad handlar således om hur livet för de två skolungdomarna blir till det bättre efter att ha stiftat varandras bekantskap och hur Tomoya hjälper Nagisa att våga träffa nya människor, medan Nagisa motiverar Tomoya till att faktiskt närvara på sina lektioner istället för att, som tidigare, mest dra benen efter sig och hitta på diverse ofog med sin vän Youhei (som egentligen är den som faktiskt står för allt påhitt medan Tomoya bara hakar på hans dumheter mer för att i efterhand kunna skratta åt Youhei). Men det är inte enbart dessa två som serien handlar om utan det finns även fler personer i deras stadigt växande sällskapskrets som introduceras och man successivt lär sig lite mer om, precis som Tomoya och Nagisa själva, varav alla är tjejer som tycks ha ett intresse för Tomoya - trots hans apatiska sätt att se på saker och sin något slappa livsstil.


Detta är alltså Clannad och serien fortsätter så genom hela det första och andra skolåret, med många hjärtvärmande händelser och även ett par sorgliga sådana som verkligen lyckas beröra.


I Clannad After Story tar man vid direkt där första säsongen slutade och här har Tomoya och Nagasi kommit varandra riktigt nära, vilket förstås var någonting väldigt förutsägbart med tanke på vad det här trots allt är för genre (säg den skolanime som blandar komedi med romantik där de två som har huvudrollen inte blir kära i varandra innan seriens slut). Till en början fortsätter man i samma trygga skolmiljö med gamla välbekanta karaktärer omkring sig, men snart tar de två sin examen och det hårdare, mindre förlåtande livet som ”vuxen” tar vid; det är dags att tänka på att skaffa lägenhet, få tag på ett jobb och helt enkelt lyckas överleva i samhället. Faktum är att när skolperioden väl är slut så passerar åren väldigt raskt i Clannad After Story och det kändes till och från som att man har lite väl bråttom med att berätta historien, särskilt som Tomoya och Nagasi får gå igenom en hel del hårda prövningar såväl tillsammans som på egen hand.


Utan att avslöja någonting om hurdant deras liv utanför skolan blir så kan jag säga att det är få serier som berört mig så och verkligen fått känslorna att blossa som denna, i synnerhet då just den andra säsongen - när man förflyttas från den trygga och så ofta komiska skolmiljön ut på gatorna och in på huvudpersonernas liv. För även om Clannad många gånger lyckades påverka mina tårkanaler så var det mestadels i samband med hur någonting fint hände. After Story är däremot verkligen annorlunda från originalet och händelserna i denna gjorde mig till och från rent utav upprörd, så den lyckas absolut leverera även om jag var skeptisk i början och särskilt då man väl började hoppa framåt i tiden - nästan som om de som satte ihop denna andra säsong var stressade över att få med så mycket som möjligt (vet inte hur exakt den följer mangan om det nu har någonting med den saken att göra).


Vad som dock verkligen är lite tråkigt är hur animen avslutas, för det sista avsnittet tycker jag var ett lite onödigt flummigt sådant som jag först inte ens förstod och när jag väl kom underfund med vad man hade gjort så kändes det bara... ja, lite onödigt helt enkelt. Men det har likväl varit en fantastiskt känslosam resa och jag är verkligen glad över att jag tog mig tiden att börja om från början med Clannad istället för att bara tvinga mig själv vidare, då det här verkligen är en älskvärd serie som berör.


AnimeNewsNetwork: Excellent, should be in anyone’s collection.

MyAnimeList: Great.

 
 
Nathalie

Nathalie

4 september 2011 23:56

Clannad är min favorit av alla animeserier jag sett. Skulle kunna se om den flera gånger, helt fantastisk!

http://twitter.com/#!/omgnathalie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards