Direktlänk till inlägg 9 juni 2011

Summer Wars - fantastisk. Punkt.

Av Tomas Engström - 9 juni 2011 12:00

Välkommen till OZ; din virtuella värld där du inte bara hittar såväl gamla som nya vänner att prata med utan också kan beblanda dig i virtuella sporter, tävlingar, spel, shopping ja rent utav få ett arbete som till exempel skötare av det enorma och komplexa datorsystemet som håller allting samman. Du behöver inte ens en dator för att komma åt världen utan kan lika gärna använda en mobiltelefon eller till och med vanlig TV och eftersom världen har en inbyggd översättare som raderar alla språkbarriärer mellan användarna, så täcker användarantalet i OZ nästan hela jordens befolkning.


Och just därför finner man även diverse myndigheter, verksamheter, företagare och andra som vill nå ut med sina tjänster, funktioner och erbjudanden till alla som är intresserade.


Med andra ord förvaras en hel del data i OZ, som ju vore väldigt olyckligt om det hamnade i fel händer...


 


När den något timida 11-åringen Kenji Koiso blir tillfrågad av skolans populäraste tjej Natsuki Shinohara om han skulle vilja följa med henne till sin familjs hus i Nagano för att hjälpa till med en sak, råder det inga tvivel om vad som är viktigare mellan att hjälpa till med att sköta OZ enorma säkerhetssystem eller få komma närmare hans stora kärlek. Väl på plats visar sig tjänsten vara att agera pojkvän inför hela Naganos familj, något som ändock går förvånansvärt smidigt - ända tills Kenjis ansikte plötsligt dyker upp på TV-nyheterna tillsammans med en anklagelse om att ha hackat hela OZ och lyckats komma över flertalet användarkonton och personlig data. Tursamt nog för Kenji så kommer Shinoharas familj från ett krigarsläkte som tillsammans med honom tar upp kampen mot den riktiga skurken i det här dramat.


Jag vet inte riktigt vad det är, men någonting med Summer Wars är bara så briljant. Är det den skarpa och vackra tecknarstilen? Karaktärerna? Kanske den enormt färgsprakande världen OZ - som man som läsare nu absolut inte behöver vara orolig över att 90% av den här filmen ska utspela sig i för det gör den verkligen inte, utan det sker mycket i den riktiga världen som gör att man känner sig väldigt jordnära under de närmare 2 timmarna som animen rullar. Jag vet som sagt inte riktigt vad det är, men förmodligen allt detta tillsammans eftersom det ju trots allt är enbart positiva kvaliteter som jag har räknat upp. Antagligen har det en hel del att göra med hur såväl regissören Mamoru Hosoda som författaren Satoko Okudera och rent utav även den studio som ligger bakom själva tecknandet (Madhouse) sedan tidigare sitter på en portfolio bestående av lika fantastiska titlar som denna, i synnerhet min favorit The Girl Who Leapt Through Time.


Från början till slut är Summer Wars ett fantastiskt äventyr som jag blir glad bara av att tänka på att jag äntligen har fått uppleva och förstår inte hur det kan ha tagit mig så pass lång tid att upptäcka en sådan pärla, samtidigt som det fyller mig med stora förhoppningar om att Mamoru samt Satoko har fler AAA-titlar att erbjuda mig om jag bara undersöker deras portfolio närmare.


AnimeNewSNetwork: Excellent, should be in anyone’s collection.

MyAnimeList: Great.

IMDB: 8/10 (och en ordentligt stark sådan 8:a)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards