Alla inlägg den 6 juni 2011

Av Tomas Engström - 6 juni 2011 01:09

För att förstå ordvitsen i min rubrik till denna recension måste man först veta vad Aria the Animation handlar om och det är följande: tre unga flickor som på den numera fullt beboeliga och väldigt blå planeten Aqua, tidigare känd som Mars, tränar för att bli ”undiner” vilket är namnet på de kvinnor som tar i första hand turister och kärlekspar på en rundtur i gondol runtom i staden Neo Venezia, vilken förstås heter som den gör efter Italiens Venedig.


 


Detta är en 13 avsnitt kort serie med fokus på i synnerhet den rosahårige Akari Mizunashi som för närmare två år sedan lämnade Jorden och kom till Aqua för att låta sig anställas av Aria Company och lära upp sig till att bli gondoljär av den välkända Alice Carroll. Bortsett från att följa hennes träning får vi också se en hel del av två andra flickor från två olika företag, båda lika framgångsrika som Aria Company vilka också håller på att lära upp sig av professionella, välkända gondoljärer att bli lika duktiga som dem på att guida runt människor i vattenstaden Neo Venezia. Således blir de tre töserna vänner mer eller mindre på direkten när de väl gör varandras bekantskap.


Aria the Animation kan nog vara den mest stillsamma och rogivande animen jag har sett utan att för den delen kännas tråkig, trots att det inte sker någon som helst action i något utav avsnitten - mer än hur flickorna en dag utsätts för ett prov där tidvattnet gör det hopplöst för dem att försöka återvända hem från sin träning via de vanliga rutterna/kanallederna som dem är vana vid, då den ökade vattenmassan har gjort det omöjligt att segla under stadens låga broar.

Ren och skär avkoppling på hög grad och även av högsta kvalité, då man liksom sjunker in i någon slags sinnesro av att se avsnitten. Som sagt, det händer egentligen inte vidare mycket i den här serien men ändå kände jag mig aldrig uttråkad utan det här är ett perfekt exempel på hur ”slice of life”-genren ska göras rätt, genom mysigt berättande och älskvärda karaktärer (bortsett från företagets tjocka kattmaskot som jag faktiskt fann mer störande än söt eller rolig). Jag kan förstå om kanske en eller två av tio finner Aria the Animation lite för lugnande men jag är glad över att inte vara en av dessa personer och sätter därför till och med upp säsong nummer två på min lista över animes att se i framtiden.


AnimeNewsNetwork: Excellent, should be in anyone’s collection.

MyAnimeList: Great.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards