Direktlänk till inlägg 22 april 2011

Rainbow: Nisha Rokubou no Shichinin - om vikten av vänskap

Av Tomas Engström - 22 april 2011 10:57

Rainbow: Nisha Rokubou no Shichinin handlar om sex unga förbrytare som av olika anledningar har placerats på en ungdomsanstalt där de ska sona sina brott under de närmaste två åren. Serien behandlar dels deras tid i fängelset tillsammans med en satirisk vakt samt pervers läkare, dels även livet utanför murarna när dem väl blir frigivna och vilka svårigheter som väntar där ute – som de lyckas uthärda endast tack det starka vänskapsbandet som existerar mellan dem.


  


Jag har haft ögonen på den här animen ett bra tag nu (just bilden här ovan sa mig direkt hur bra den skulle vara) och det kändes särskilt bra att äntligen få ta del av serien efter den så humoristiska och galnaSayonara Zetsubou-Sensei som jag senast såg. Rainbow är verkligen dess raka motsats med en väldigt mörk stämning i just fängelsedelen och även alla de motgångar som sker när ungdomarna väl får sin frihet.

Sedan har serien också väldigt bra karaktärer som jag snabbt fastnade för och man verkligen lider med när det går dåligt för dem samt känner glädje för när vindarna vänder och motgångar förvandlas till framgång, vilket eventuellt kan tyckas händer lite väl mycket – att saker och ting utvecklas lite väl fint. Men med det särdeles tuffa livet på just anstalten och ändå många av de händelser som tar plats efteråt, kan man ändå unna pojkarna lite plötslig lycka. Balansen är väl ändå okej på det stora hela.


Har svårt för att prata så mycket detaljer om den här serien, den var helt enkelt suverän på många sätt och vis. Rekommenderad för precis alla, även de som normalt sett kan ha svårt för anime. Jag lovar då att det inte existerar ett uns av stora manga-ögon, tentakler, ecchi, konstigheter eller flams - allting i Rainbow: Nisha Rokubou no Shichinkänns seriöst, vuxet och genomtänkt. Precis det som man kan behöva mellan allt det där andra, motsatta som anime-världen har att erbjuda.


AnimeNewsNetwork: Excellent, should be in anyone’s collection.

MyAnimeList.net: Great.


Ja, jag har som synes nu även en profil på MAL också :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards