Alla inlägg den 3 april 2011

Av Tomas Engström - 3 april 2011 20:43

I april förra året fick jag bekanta mig med en gymnasieflicka vid namn Sawako Kuronuma. Vid första anblicken verkade hon lite glåmig, tillbakadragen och bara allmänt märklig – vilket också var precis hur inte bara hennes klass utan även hela skolan kände. Men tack vare klasskamraten Shouta Kazehaya som en dag plötsligt närmar sig Sawako och faktiskt börjar prata med henne, lär såväl tittaren som människorna omkring henne vilken känslig, omtänksam och fantastiskt vacker person detta verkligen är.


Detta hände alltså i Kimi ni Todoke (ungefär ”nå ut till dig”) som jag såg i april förra året. Nu är det dags för uppföljning i Kimi ni Todoke 2nd Season.


 


Närmare ett år har passerat sedan senast – ett väldigt omtumlande men också fantastiskt år för Sawako som trots att hon fortfarande har kvar sitt smeknamn ”Sadako” (huvudpersonen i den japanska skräckfilmen Ringu eller The Ring), nu ändå kan känna sig uppskattad av sin klass och därmed också mer som en vanlig skolflicka. Folk är inte längre lika rädda för henne även om det fortfarande kvarstår ett och annat rykte om de ockulta krafter som hon sägs besitta, men nu är dessa inte längre någonting lika negativt (typ förbannelser) som tidigare utan istället pratar man om hur Sawako bland annat kan välsigna ens kärleksliv.


Och kärleken, det är vad denna andra säsong verkligen handlar om. För efter all denna tid som Sawako har spenderat tillsammans med Shouta, då ju hennes nuvarande sociala position i skolan främst beror på hans godhet och intresse för henne, börjar hon känna hur någonting inom henne händer var gång som hon möter hans blick eller ser honom le. Men nu när Sawako så att säga ”klarar sig på egen hand” spenderar de två inte längre lika mycket tid ihop som tidigare och då är ju frågan, känner sig Shouta ”klar” med henne och har inte längre något vidare stort intresse av att träffas och umgås, eller finns det kanske någon chans att de två kan bli ett?


Kimi ni Todoke 2nd Season är verkligen betydligt kortare än originalet med bara hälften så många avsnitt (12st), men så handlar det nu också enbart om relationen mellan just Sawako och Shouta den här gången. Man får inte direkt se några andra karaktärer utvecklas bortsett från en ny kille i klassen, som väldigt snabbt tycks utveckla ett intresse för den fortfarande något tystlåtne och väldigt blygsamme Sawako – till Shoutas förtret och således väntar ett visst triangeldrama med diverse missförstånd.


Det finns nog ingen serie som får mig att dra lika mycket på smilbanden på ett sådant där lite fånigt, hjärtvärmande sätt som just Kimi ni Todoke och det inkluderar nu även denna andra säsong som de få avsnitten till trots och en lite ”tunnare” historia ändå lyckas fånga mitt hjärta så till den grad att jag rent utav sitter och lyssnar till seriens öppnings- samt slutmusikstycke även såhär i efterhand och bara känner myset inombords. En riktigt älskvärd anime som jag någon dag tänker se till att ha stående i min samling.


AnimeNewsNetwork.com registrerar jag än en gång: Excellent, should be in anyone’s collection.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards