Alla inlägg den 1 april 2011

Av Tomas Engström - 1 april 2011 08:32

Den här animen snubblade jag, liksom så många andra gånger, över när jag egentligen satt och letade efter en helt annan serie men i brist på vad som fanns tillgängligt vid det tillfället, såg det här namnet istället och tänkte således att ”Hmm, det här kanske kan vara någonting.”


Och det har det nu också visat sig vara. Någonting enormt och fantastiskt.


 


Shura no Toki: Age of Chaos, eller Mutsu Enmei-Ryu Gaiden: Shura no Toki om man går efter vad mangan som denna serie är baserad på heter, utspelar sig under 1800-talets Japan och kretsar kring den legendariska kampsport som kallas Mutsu Enmei-Ryu; en obeväpnad stil som enligt legenden är oövervinnerlig oavsett om motståndaren själv utövar någon annan typ av kampsport eller rent utav svingar ett vapen. Genom serien får man följa tre olika generationer av sådana utövare, vilka placerar ordet Mutsu före sitt namn, när de egentligen inte gör så mycket mer än driver genom landet - men ändå lyckas placera sig själva i hetluften såväl i dueller mot beryktade svärdsmän som på stora slagfält.


De tre historierna har ingenting med varandra att göra och huvudpersonerna byts hela tiden ut mot nya när väl en historia avslutas och nästa tar vid, men detta utan att det på något sätt kändes särskilt förvirrande eller rörigt då det hela tiden är väldigt tydligt när en ny generation Mutsu tar vid och vid det tillfället har det även passerat några år - vilket också påverkar situationen i landet i sig. Detta är särskilt påtagligt i den tredje och sista historien när fältherrar på kejsarens uppdrag utför fälttåg genom Japan (precis som det också verkligen var under denna period) och även länder bortom havskustens gränser intresserar sig för Japan. Mitt i allt detta får man följa många historiskt korrekta personer som spelade avgörande roller för landets historia, med en uppdiktad Mutsu mitt ibland dem som kom att bidra till varför det gick så bra för bland andra visionären och fadern av den Kejserliga japanska flottan: Sakamoto Ryoma (1836-1867).


Trots allt våld som naturligtvis följer i denna anime som trots allt handlar om kampsport och svärdsmän, så spills det oerhört få mängder blod och jag kan inte erinra mig att jag någonsin såg några avhuggna lemmar i serien. Folk dör i hundratals, javisst, men just blodsspillet är verkligen minimerat vilket inte alls på något sätt kändes som att det bedövade känslan i de stora strider eller många dueller som äger rum genom avsnitten. Tvärtom är just striderna oerhört välgjorda och intressanta och då i synnerhet när just en Mutsu är inblandad - vilket dessutom vanligtvis faktiskt handlar mer om hur den andra parten inte nödvändigtvis är ute efter att verkligen få dräpa någon utan vill bara testa sin styrka mot dessa legendariska kampsportsutövare, vilka trots allt sägs aldrig kunna förlora. Några av duellerna upplevde jag faktiskt som lika intensiva och spännande att skåda som en bra match i Hajime no Ippo (Fighting Spirit), och då varade ändå matcherna i den animen i allt från ”bara” ett avsnitt upp till flera, medan duellerna här i Shura no Toki är över på bara någon minut.


Det känns svårt att förmedla vilken fantastisk mix av action, historieutbildning, svärdsfäktning och blandade starka känslor som jag har fått uppleva genom de 26st avsnitt som utgör Shura no Toki: Age of Chaos. Mot slutet blev jag verkligen tagen på riktigt av vad som händer i serien och hur det går för den historiens alla karaktärer som man får lära känna. Detta om något är väl en klar indikation i sig på hur välgjord denna anime är?


Först Bakumatsu Kikansetsu Irohanihoheto i december, därefter Sword of the Stranger förra månaden och nu denna. Varifrån kommer plötsligt alla dessa välgjorda action-animes med svärd inblandade från - och var kan jag få tag på mer av den här varan? Detta återstår att se, för jag vågar då verkligen inte hoppas på att jag kan hitta ytterligare en anime av denna klass som jag på AnimeNewsNetwork.com översätter till: Excellent, should be in anyone’s collection.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards