Alla inlägg den 2 mars 2011

Av Tomas Engström - 2 mars 2011 22:09

När jag nu senast fick lägga den mediokra Trinity Blood bakom mig tog jag beslutet att det var dags för Bleach att återfå min uppmärksamhet - när jag ändå ligger en sisådär 50 avsnitt bakom p.g.a hur hårt jag har gått på att plöja undan färdiga serier istället under närmare ett års tid. Och det känns riktigt bra, för det är alltid så att när jag väl återupptar den här evighetsserien så blir jag påmind om hur makalöst bra den är och sugs direkt in på nytt i historien och universumet.


Men jag har ändå tagit mig tid att klämma in någonting helt annat mellan avsnitten, en anime som verkligen inte kunde vara kortare än så här:


  


Pale Cocoon är ett ensamt, stackars avsnitt på 23 minuter som jag tror gjordes enbart som ett bidrag till Sapporo International Short Film Festival and Market (SAPPORO Short Fest) för fem år sedan, vilket är verkligen tråkigt då det här visar sig vara ett enormt välgjort och högst intressant avsnitt.


I Pale Cocoon har mänskligheten sedan länge övergett den numera helt förstörda planetytan och det är förstås just vårat eget fel att den slutligen blev obebodd efter all nedskräpning, exploatering och krigsföring under årens lopp. Istället har man flyttat in i en artificiell koloni - som en slags kokong som hänger ovanför marken. Här inne arbetar man bland annat med att försöka skapa sig en bild av hur det var förr genom att hämta korrupt data som finns lagrat i en enorm databas och försöka återskapa så mycket som möjligt av det.

Ura är en av få som jobbar kvar på avdelningen "Archive Excavation Department" där man har just denna arbetsuppgift och anledningen till varför det numera är ett sådant ensamt arbete är helt enkelt på grund av den plågsamma kunskapen om en värld som en gång var så vacker som uppdagas i och med att mer och mer data återskapas.

En dag snubblar Ura över en gammal inspelning som får honom att se på den värld han lever i med helt andra ögon...


Som sagt, en riktigt fantastisk anime eller rättare sagt ett fantastiskt avsnitt och det är verkligen synd att det inte blir mer än så här, för själva historien som berättas här är intressant och Pale Cocoon är riktigt snyggt gjord också. Varför man inte spinner vidare på denna anime vette gudarna, men jaja, nu får man helt enkelt nöja sig med de 23 minuter som finns och försöka insupa varje bildruta under den tiden.


AnimeNewsNetwork: Excellent, should be in anyone’s collection

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards