Alla inlägg den 17 februari 2011

Av Tomas Engström - 17 februari 2011 23:00

The Tower of Druaga: The Aegis of Uruk... En ”mouthful” till titel som man skulle kalla det på engelska. Således tänker jag hädanefter nöja mig med att kalla den här serien för The Aegis of Uruk eftersom det finns en fortsättning med en annan undertitel.


     


Den här animen baseras på ett spel med samma namn (Doruāga no Tō) som släpptes av Namco 1984 och var ett action-RPG. I spelet axlade man rollen som hjälten Gilgamesh vars mål var att rädda den unga jungfrun Ki från demonen Druaga - genom att klättra uppför de 60 nivåer av demonens slott som alla bevakas av monster.

The Aegis of Uruk är en slags fortsättning på spelet: här har det passerat hela 80 år sedan Gilgamesh (numera kung) besegrade Druaga och tornet raserades, men tornet är sedan en tid tillbaka återupprest och med det så även Druaga. Därför samlar sig arméerna av riket Uruk var gång som Anus Sommar inträffar - vilket sker med några års mellanrum och var gång denna årstid kommer försvagas de monster som befinner sig i tornet. Ett ypperligt tillfälle att försöka bestiga det, med andra ord, och dräpa Druaga på nytt.


Och det är precis vad seriens hjälte Jil har för ändamål när han energiskt samlar ihop en liten grupp på fyra äventyrare utöver honom själv att ta sig in i tornet och försöka kämpa sig hela vägen upp. Han är dock inte ensam om detta: bortsett från att ha Uruks armé i hälarna ser vi även Jils bror Neeba som med sin grupp äventyrare (eller ”klättrare” som de kallas) också vill åt Druaga - eftersom det sägs att den som besegrar demonen får en blå kristallstav som kan uppfylla en önskan, vilken den än är.


Detta är alltså premissen för The Aegis of Uruk och så himla pjåkig serie är det faktiskt inte, för att vara baserad på ett spel. Framförallt är den väldigt kort - redan efter 12 avsnitt når vi toppen av tornet och får se hur våra hjältar möter Druaga. Det finns förvisso som sagt en uppföljare, The Sword of Uruk, men som jag förstår är det ingen direkt jätteupprepning av vad som redan har hänt och det introduceras även en del nya karaktärer. Även den serien består av 12 avsnitt.

Hursomhelst, detta var en okej anime. Okej action, okej karaktärer, okej tecknad. Jag hade faktiskt förväntat mig någonting sämre, det ska erkännas. Har länge velat se denna men vet egentligen inte riktigt varför, just grejen med att den baseras på ett action-RPG antar jag ^^ Fantasy ligger mig ju ändå väldigt varmt om hjärtat och som jag sa när jag beskrev mitt anime-år 2010 och serien Guin Saga, så är det ju väldigt sällsynt med klassisk fantasy i anime-världen - framförallt  bra sådan.


Nu är The Tower of Druaga: The Aegis of Uruk inte av samma kvalité som Guin Saga men den är som sagt helt okej att se, verkligen inte alls så dålig som jag innerst inne var rädd för att den skulle kunna vara. Har man sedan faktiskt spelat spelet som animen baseras på lär det göra upplevelsen mycket roligare, särskilt i avsnittet där Jil hamnar i en spelvärld vilken ser ut precis som spelet The Tower of Druaga (pixelgrafik) och blir kontrollerad av en av hans kamrater för att genomgå de 60 nivåerna. Kollade upp detta lite snabbt på YouTube innan jag började se serien och just därför gav det mig ett gott skratt när avsnittet väl kom :)


Så slutbetyget jag sätter på AnimeNewsNetwork blir: Good, worth seeing.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards