Direktlänk till inlägg 20 december 2010

Bakumatsu Kikansetsu Irohanihoheto - en historisk krigsskildring med övernaturliga krafter

Av Tomas Engström - 20 december 2010 11:54

I helgen såg jag färdigt vad som nog blir den sista serien för i år när det nu börjar dra ihop sig till 2011 och man har så mycket som ska göras med de sista julklapparna, planeringen av nyårsaftonen och så förstås jobbet - som verkligen sprudlar av liv såhär de sista dagarna innan julafton när folk är ute och panikköper sina sista presenter. Jag har alldeles just tagit mig igenom det första avsnittet av nästa anime, men eftersom den är på 25 avsnitt så räknar jag inte med att ta mig igenom allting före 2011 utan det blir nog den första veckan i januari istället. Men nog om jul- och nyårsstressen och det kommande anime-året, jag har som sagt just avslutat en serie och namnet på denna är tungvrickaren Bakumatsu Kikansetsu Irohanihoheto.


  


Bakumatsu är namnet på de sista åren av Edoperioden som varade mellan 1603-1868, då klanen Tokugawa hade makten och således utspelar sig denna anime alltså under denna slutperiod vilken daterar 1853-1867; när Kyoto fortfarande var Japans huvudstad och inte Tokyo (vars namn var Edo fram till just 1868). Det är en tid när kriget bara ligger runt hörnet och oron bubblar i hela landet - tillsammans med någonting övernaturligt, vilket Akizuki Yōjirō - en mystisk legosoldat känd som den legendariske Evige Lönnmördaren - känner utav med sitt svärd ”Moon Tear” vars skaft har ett litet smycke fäst på sig som pekar i den riktning som detta onaturliga strålar från. Han beger sig utav i den riktning som svärdet talar om för honom är rätt och råkar då ihop med ett teatersällskap som söker hämnd på den person som för länge sedan mördade föräldrarna till gruppens kvinnliga ledare Yuyama Kakunojō, samt svårt brände ansiktet och kroppen på en av medlemmarna så till den grad att han aldrig kan visa sig utan sitt bandage.

Som av en slump korsas dessa människors vägar då det visar sig att mannen som står bakom familjemordet och branden som kom av en följd av detta, också agerar livvakt för den handelsman som har det som Akizuki letar efter: Hasha no Kubi, Erövrarens Huvud - ett övernaturligt föremål som sägs dyka upp när revolution och oro hotar landet och som kan ge den person som låter sig bli besatt av det tillräckligt med makt och krafter för att härska över inte bara Japan utan hela världen.


Jag kan nog inte riktigt beskriva alltför mycket mer än så utan att börja förstöra handlingen för er som inte har sett serien sedan tidigare. Det ska sägas att teatergruppen får sin hämnd när man tillsammans med Akizuki väldigt tidigt i serien (bara två-tre avsnitt in så oroa er inte över att jag just skulle ha förstört en utdragen historia) dräper mannen som ligger bakom så mycket ont. Men han är bara en spelpjäs i någonting mycket större som en helt annan person ligger bakom - vilket också leder till att ett inbördeskrig bryter ut och naturligtvis spelar Hasha no Kubi en väldigt central roll i det hela.


Vad som gör Bakumatsu Kikansetsu Irohanihoheto till en så intressant serie att följa är dels dess många karaktärer och dels intrigen. När jag väl upptäckte att detta i grunden var lite av en krigsserie, då man gång på gång får en historielektion om vilken stad som invaderades under vilket årtal och när den och den generalen tågade in i det territoriet eller dukade under i kriget, så blev jag först lite orolig. Det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig att få se när jag första gången hittade åt serien och läste att dess huvudsakliga egenskaper skulle vara action, äventyr, mystik och drama med en gnutta övernaturlighet i sig. Men hela den här Bakumatsu-historien om hur Tokugawa-regimen kommer till sitt slut, att Edo slutligen blir Tokyo och alla de stora krigsslag som skildrar detta - det var faktiskt väldigt spännande och intressant att se allting. Någon gång här och var kände jag förvissa hur jag lite tappade tråden om allting som hände, då det flyger runt väldigt många namn på i synnerhet generaler, amiraler och andra högt uppsatta historiska personer inom militären - vad de har gjort för någonting och var någonstans de gjorde det. Men på det stora hela var detta en otroligt mäktig anime att se och den övernaturliga touchen med historien kring huvudet och Akizukis eviga jakt på detta, gav serien en väldigt fin liten exotisk krydda som gjorde att kriget aldrig blev tråkigt att följa.


Rekommenderas väl till alla som vill ha ett riktigt stort äventyr att följa i en tid när det hände väldigt mycket i Japan.


På AnimeNewsNetwork får Bakumatsu Kikansetsu Irohanihoheto av mig betyget: Excellent, should be in anyone's collection.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards