Direktlänk till inlägg 12 december 2010

Toward the Terra - en rymdsåpa

Av Tomas Engström - 12 december 2010 11:58

Äntligen får man tid att uppdatera bloggen - har nu gått en vecka sedan jag avslutade min senaste anime, Toward the Terra, och har förstås redan hunnit en bra bit in i nästa. Men det är ju mycket att göra såhär i juletider så det är inte alltid helt lätt att få tid till att sätta sig ner och redovisa en hel serie :)


     


Toward the Terra är en rymdsåpa i en tid när jorden sedan länge tillbaka har varit en obeboelig klump som mänskligheten försöker återuppbygga för att man en dag ska kunna flytta tillbaka till sitt hem. Nu bor man dock istället på en helt annan värld långt därifrån och för att inte samma misstag ska upprepa sig, styrs hela mänskligheten av en superdator kallad "Grand Mother" och hennes "undersåtar" vilka också är just datorer och som kontrollerar populationen av den nya jorden så till den grad att t.o.m barnafödseln ligger under deras strikta jurisdiktion. Barn föds inte längre på normalt vis utan framavlas istället under datorernas uppsikt och tillsätts därefter föräldrar som man har valt ut för ändamålet.


När så plötsligt människor som framåt tonårsåldern börjar utveckla telekinetiska krafter uppstår i födelseprocessen, väljer Grand Mother att se dessa som ett hot mot mänskligheten och tar därför fram ett program som alla barn fyllda 14 går igenom; ett psykologiskt test som officiellt sägs vara ett slags "mandomsprov" för att träda in i vuxenlivet, men egentligen visar provet på huruvida ett barn besitter några telekinetiska krafter eller ej och således kan klassas som människa eller "Mu" - vilket blir samlingsnamnet på den nya rasen av supermänniskor. Lyckas man med testet får man leva vidare, annars dödas barnet och eftersom allt detta sker i största hemlighet under full kontroll av datorerna så är det ingen som vet om vad som faktiskt pågår - då mandomsprovet för alltid separerar barnet från sina föräldrar som en del av ingången i vuxenlivet.

Att Mu däremot är någonting otroligt fult att vara och ett enormt hot mot mänskligheten ser Grand Mother till att sprida ut och således sätta skräck i alla för att det ska bli lättare att hitta de personer som ändå lyckas ta sig igenom provet p.g.a att de inte utvecklar sina krafter förrän långt senare.


Ett av dessa barn är Jomy Marcus Shin som på sin 14-årsdag, när han skiljs från sina föräldrar för att genomgå provet, visar sig ha enorma krafter - tillräckliga för att slita sig ur datorernas grepp och fly från platsen där provet äger rum innan han blir dödad. Men han är inte ensam utan får hjälp av en person som han bara några dagar tidigare sett i en dröm - en man kallad Soldier Blue som är ledaren av en slags motståndsrörelse av Mu som lever uppe bland molnen i sitt eget rymdskepp, med hopp om att en dag få kunna återvända hem till den planet som en gång var jorden och där få leva i fred utan att vara jagade. Soldier Blue är dock mycket försvagad efter sina 300 år som ledare över sitt folk och förklarar för den chockerade Jomy att han är utsedd att leda alla Mu vidare i kampen mot Grand Mother och slåss för deras existens.


Detta är alltså vad Toward the Terra handlar om och de första tre avsnitten var faktiskt väldigt lovande. Har dessutom hört väldigt mycket positivt om denna serie vilket också var anledningen till varför jag började se den i första taget. Men sedan började den i mitt tycke att bli lite rörig där det på bara ett par avsnitt passerar fyra år, därefter ytterligare 8 (tror jag det var) och så helt plötsligt har Jomy gått och blivit 30 år innan serien slutar! För mig kändes det trist att man snabbspolade genom tiden på det här viset - jag tappade mycket känsla för serien och framförallt karaktärerna när Jomy på bara ett fåtal avsnitt gick från att vara en rädd liten pojke, vilse i sig själv och oförmögen att leda Mu-folket till att bli en riktig hjälte som inte räds någonting. Såg fram emot hur allt detta skulle byggas upp genom hela serien men istället tog man denna "genväg". Att det dessutom händer igen och igen, ja, för mig så klickade det helt enkelt inte utan rörde istället ihop saker.


Men Toward the Terra är inte dålig för det, tvärtom var det fortfarande en bra serie i grund och botten och den fick efter sina 24 avsnitt ett bra avslut. Men jag kan bara inte känna lika starkt för ToT som majoriteten av dess tittare tycks göra och därför heller inte hålla med om det snittbetyg på en 8,5 som den har fått @ AnimeNewsNetwork utan för mig blir det istället en 7:a, vilket uttrycks som "Good, worth seeing" och det är precis så jag känner.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards