Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Strait Jacket - magic gone wrong

Av Tomas Engström - 31 oktober 2010 17:45

  


I Strait Jacket har mänskligheten genom forskning och tekniska framsteg lyckats göra verklighet av det här med "magi" som tidigare endast har existerat i sagor och äventyrshistorier. Idag används magi tillsammans med teknologi för att åstadkomma smärre underverk såsom bota sjukdomar som tidigare varit dödliga och för att underlätta samhällstjänst samt räddningsuppdrag. Och förstås även i krigsföring.


Men detta framsteg har dock fortfarande en väldigt stor bieffekt och det är att de som använder magi riskerar att förr eller senare förvandlas/muteras till horribla monster vilka går bärsärkagång och skövlar liv. För detta har man skapat en enhet som kallas för "The Magic Administration Bureau" vilka försöker kontrollera och begränsa magianvändandet för att det inte ska gå helt ur styr och leda till mer kaos än nödvändigt, samt att man även forskar och dokumenterar kring ämnet.


Och för att hålla antalet dödsoffer på en så låg nivå som möjligt har man anställt folk som går ut och bekämpar alla de som förvandlas. Dessa "soldater" kallas för Tactical Sorcerers och bär en särskild typ av rustning vilken hjälper till att hålla deras magiförbrukning i schack så att de inte själva råkar förvandlas, även om risken fortfarande alltid finns där. Rustningen kallas för "mold armor" men har också fått smeknamnet "strait jacket".


Fantastiskt kort anime detta - 3 avsnitt på 26 minuter vardera o_O Och det lilla som var var bra, en väldigt intensiv serie. Mangan har tydligen tio volymer, så man får väl ta och läsa dem någon gång eftersom jag väldigt gärna får i mig mer av denna serie som hade ett väldigt intressant koncept - vilket framförallt skulle passa himla bra i ett spel :P


Very good, don't miss it! säger jag återigen på AnimeNewsNetwork.com

 
 
mariamosh

mariamosh

4 december 2010 19:41

OJ så kort anime, gillar scifi-historien, vill se!!

http://peppen.wordpress.com

 
Ingen bild

ConraDargo

6 december 2010 00:04

Ja det var verkligen ett bra koncept - så himla synd då att man inte gjort någonting mer av det!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Engström - 8 oktober 2019 13:06

Jaha! Tänk att det redan har gått en hel säsong, alltså att sommarens (kortare) animes nu är avslutade och en ny radda serier har startat upp! I och med den tidsbrist som rådigt och hållit mig från att kunna skriva långa avhandlingar likt Carole & Tu...

Av Tomas Engström - 22 juli 2019 12:33

50 år har passerat sedan mänskligheten emigrerade till Mars och vi lever nu i en tid där större delen av allt kulturellt skapas av Artificiell Intelligens, medan vi människor är nöjda med att bara få vara passiva konsumenter. Detta gäller framförallt...

Av Tomas Engström - 14 juli 2019 13:46

Fortsättning följer på sommarens nystartade animeserier! Här har ni en till bunt med 5 nyheter från den 1:a juli:   Fire Force Isekai Cheat Magician If It's for My Daughter, I'd Even Defeat a Demon Lord Cop Craft Joshikousei no Mudazukai ...

Av Tomas Engström - 9 juli 2019 12:44

Nu när jag ändå har tid över att skriva på och bara har sett ett par av sommarens nya animeserier, drar jag lite snabbt och kortfattat igenom vilken lovande start det har varit!   How Many Kilograms are the Dumbbells You Lift? Magical Sempai ...

Av Tomas Engström - 3 juli 2019 12:24

Här kommer någonting som jag aldrig tidigare har gjort: en sammanfattning av en animesäsong. Helt enkelt för att jag tyckte att jag borde skriva någonting, främst för min egen del så att jag vid behov kan se mer än bara en siffra på MAL eller ANN som...

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards