Alla inlägg den 14 oktober 2010

Av Tomas Engström - 14 oktober 2010 23:04

Det här känns verkligen bra, jag har börjat se Durarara!! sedan ett par dagar tillbaka och nu kommit halvvägs i serien. Vad som slog mig redan efter två avsnitt var hur mycket den påminde om Baccano! som jag senast såg - med många huvudpersoner och mycket som händer på olika fronter och en röd tråd som spinner genom alla inblandade parter när de stup i kvarten springer om eller rent utav in i varandra. Vilket visar sig ha sin förklaring då samma man, Ryohgo Narita, ligger bakom de två serierna :)


     


Durarara!! kommer från en irländsk myt om "dullahan"; den huvudlösa ryttaren som bär sitt huvud under ena armen och stannar endast där någon är menad att dö. Mikado Ryugamine är en ung kille som längtar efter det livliga storstadslivet och flyttar därför till Ikebukuro i Tokyo efter en inbjudan från sin barndomsvän Masaomi Kida, som har bott där sedan ett par år tillbaka. Och nog får Mikado som han vill nog alltid vad gäller fart och fläkt - då det sedan 20 år tillbaka vistas en dullahan i just Ikebukuro, men som har låtit förvandla  sin häst och vagn till en motorcykel istället och nu susar längs stadens gator med ett gnäggande ljud ekandes efter sig.


Och där har jag redan lyckats nämna tre huvudpersoner som serien har: Mikado på jakt efter äventyr, hans vän Masaomi som har ett halvskumt förflutet och dessutom dullahanen Celty Sturluson - som letar efter sitt huvud vilket försvann sedan drygt 20 år sedan och med det också hennes minnen från Irland och vem hon var .


Masaomi varnar dessutom Mikado för den våldsamme, bartenderklädda Shizuo Heiwajima, den enormt informationsrika Izaya Orihara, två lokala gäng som man kan skilja åt på att de antingen bär gult eller blått, samt den färglösa jätteorganisationen "The Dollars" som var och varannan människa tycks vara med i och dessutom ligger bakom allt möjligt från räddningsuppdrag till diverse grövre saker. Åtminstone om man får tro vad som skrivs på internet.


Så, ja, Durarara!! handlar om en hel del men det är åtminstone lättare att hänga med i svängarna här när man inte hoppar fram och tillbaka i historien som fallet var med Baccano!.

Det är som sagt en och samma person som ligger bakom dessa två serier och särskilt roligt blev det i mittenavsnittet där två väldigt komiska karaktärer från just Baccano! gjorde ett litet inhopp, så jag kan rekommendera att man ser den serien först bara för att kunna uppskatta detta.


Halvägs igenom som jag sa och betyget kommer absolut att bli ett positivt sådant när jag väl har tagit mig igenom den andra halvan också.

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards