Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Tomas Engström - 3 oktober 2010 12:20

Den här veckan har jag inte bara hunnit se färdigt Kurau: Phantom Memory utan också tagit mig igenom den andra Eden of the East-filmen, Paradise Lost, för att därmed även lägga lock på den animen efter all denna tid!


Kurau: Phantom Memory var verkligen strålande från början till slut, en serie som jag kan rekommendera till precis alla då den också hade allt :) Karaktärerna var trovärdiga, storyn intressant, händelserna spännande och musiken bland det bästa jag har hört - i synnerhet den låt som spelades i slutet av varje avsnitt, Moonlight, vilken nu tillsammans med musik från Berserk, Ergo Proxy, Overdrive och Welcome to the NHK! ligger bland mina favoriter @ YouTube:


http://www.youtube.com/watch?v=tWgcFhT35IY


Mitt betyg på AnimeNewsNetwork.com blir således: "Excellent, should be in everyone's collection"


  


Och så var det då denna; den andra och sista filmen i Eden of the East-sagan som härmed avslutas. Eden of the East the Movie II: Paradise Lost tar förstås vid direkt efter där den första filmen avslutades - med Akira och Saki som återvänder till Japan för att försöka styra upp det kaos som råder i och med att Akiras riktiga identitet håller på att försvinna och istället ersättas av ett rykte om att han skulle vara den nyligen avlidne premiärministerns oäkta son.


Jag tänker inte säga mer än så om filmens innehåll då jag verkligen inte har för avsikt att förstöra upplevelsen för er andra som kanske (och förhoppningsvis) vill ta er igenom hela animen en vacker dag. Men den nystar i alla fall upp det trassliga garn som består av frågor såsom vem Akira var innan han blev utvald till att göra landet till en bättre plats att leva, varför han blev utvald och även av vem - alltså den så kallade Mr. Outsides hemliga identitet.


Allting är dock inte helt kristallklart men det beror inte bara på att hela animen (såväl filmerna som avsnitten) som sagt har en rätt så snårig intrig som bitvis är lite svår att förstå och hänga med i, utan bottnar också framförallt i att jag tog en så pass lång paus från att jag avslutade serien till när jag såg den första filmen, och därefter även "glappet" mellan denna och Lost Paradise. Att se hela Eden of the East igen från början (avsnitt 1) till slut (film #2) i ett sträck skulle förmodligen ge väldigt mycket, speciellt eftersom det då vore andra gången för min del. Och en dag ska det också bli så :)


Starkt rekommenderat även denna. Se åtminstone serien om inte annat, den är bra nog stående på sina egna ben även om man aldrig går vidare med filmerna (men något riktigt slut får man ju i så fall inte).

Presentation


En blogg om mitt ihärdiga anime-tittande, med grundliga redovisningar för all anime som jag ser.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Krafsare

Mina länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards